20th October 2015, 19:51
|
Registered User
|
|
|
|
Ik denk niet dat dit veel zin heeft. Enkele jaren geleden kondigde men ook met veel trala aan dat er schokkende afbeeldingen op pakjes sigaretten gingen komen, en de rokers zouden massaal gaan stoppen wanneer ze zo rechtstreeks met de gevolgen geconfronteerd zouden worden. Ik kan niet voor iedereen spreken, maar in mijn eigen omgeving is er destijds érg lacherig gereageerd op deze nieuwe, 'ingrijpende' maatregel ("Welk prentje heb jij? Da's een nieuwe! Wisselen?"...)
Een afbeelding of een stukje tekst is veel te gemakkelijk om te negeren. Ik heb als roker al letterlijk honderden van die waarschuwingen op mijn sigaretten zien passeren, maar juist omdat het zo'n gewoonte wordt, let hier eigenlijk niemand nog op.
Men zou beter eens investeren in grootschalige campagnes bij jongeren op school, waar het nog wél veel zin heeft om te waarschuwen voor de gevaren. Eens de middelbare school gepasseerd, zijn mensen in mijn ogen amper nog vatbaar voor argumenten van buitenaf.
Een andere manier die wél zinvol zou zijn in mijn ogen, is de sigaretten in één keer aanzienlijk duurder maken. Niet, zoals nu al jaren gebeurt, elk jaar tien cent, maar vijf euro in één keer. Mensen denken zelfs niet over stoppen wanneer hun sigaretten maar tien cent duurder worden (net zoals mensen niet gaan stoppen met cola drinken omdat deze 1 cent duurder wordt...)
|