Enkele post bekijken
Oud 19th October 2015, 21:23
B*am.Seels B*am.Seels is offline
Registered User

Een fietshelm verplichten lijkt me nogal onhaalbaar en te betuttelend. Ik kan me voorstellen dat ik als puber liever mijn fiets had laten staan dan verplicht met fluofestje én vervelende helm naar school fietsen. Daarom denk ik dat deze resultaten helemaal niet zo choquerend zijn, of erger dan wanneer wij jong waren. In mijn ogen is een fietstochtje niet iets waar je bij wijze van spreke een heel harnas voor nodig moet hebben. Dat wielertoeristen tegen 50 km/u verplicht een helm moeten dragen is één ding, maar voor de 'gewone' pendelaar lijkt me een verplichting toch een stap te ver.
Uiteraard is veiligheid belangrijk, maar dan vind ik het zinvoller om jongeren deftig op te voeden inzake de wegcode en veiligheid dan om nog maar eens iets te gaan verplichten en het gezond verstand volledig te negeren. Wijs jongeren op de gevaren in het verkeer, waar ze op moeten letten en hoe ze zichzelf kunnen weren. Helaas kan onze regering wanneer het aankomt op sensibiliseringscampagnes niet veel beters bedenken dan 'Zeg maar Ray '...
Dat er dronken met de fiets gereden wordt, is weer zo'n non-statistiek: natuurlijk gebeurt dit, en waar zijn we eigenlijk mee bezig als we zelfs hier al problemen van moeten maken...
De enige statistiek uit dit artikel die me écht zorgen baart, is het feit dat lichten zo weinig worden opgezet. Dynamo's bestaan nog maar amper (dus zwaarder moeten trappen is steeds minder vaak een geldig excuus) en inzake alle veiligheidsmaatregelen is dit toch degene die het minste moeite kost. Ik hoop dat die 30 procent snel het licht ziet.
Met citaat antwoorden