Enkele post bekijken
Oud 16th October 2015, 17:45
l*tte.demeulder l*tte.demeulder is offline
Registered User

In de opleiding wordt sterk benadrukt dat elke leerkracht een taalleerkracht is. Dit is zeker waar volgens mij. Elke leerkracht moet meehelpen om de leerlingen de standaardtaal onder de knie te doen krijgen. Al heb ik persoonlijk geen problemen met tussentaal in de klas. Zolang dit binnen de perken blijft en het dialect niet gaat overheersen, zie ik niet altijd een probleem. Natuurlijk zijn er wel gelegenheden waar er zeker op de taal gelet moet worden, denk maar aan presentaties of voorstellingen van een eindwerk. Dit zijn zakelijke momenten waar taal zeker van belang is. Volgens mij is het aan de leerkracht om duidelijk te communiceren naar de leerkrachten. Wanneer kan tussentaal en wanneer absoluut niet. Zo weten de leerlingen wanneer welk taalgebruik gepast is. En dit niet enkel in de klas, maar ook later naar de werkvloer toe. Het is echter wel belangrijk dat deze afspraken uitgevoerd worden door zowel leerling als leerkracht. Dit om de leerlingen niet in de war te brengen rond hun taalgebruik.
Met citaat antwoorden