16th October 2015, 14:30
|
Registered User
|
|
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Sint-Antonius
Posts: 80
|
|
Taart koop je online, een biefstuk niet
Taart koop je online, een biefstuk niet
Steeds meer bakkers en slagers beginnen zelf met een webshop. Van de lokale voedingswinkels in ons land biedt 9 procent zijn producten intussen ook via een eigen webshop aan. ‘Zeker de jeugd doet nu alles via iPhones en iPads’, klinkt het bij een Antwerpse bakker. ‘En wij zijn zeker dat onze taart niet blijft staan.’
De opmars van het internet heeft nu ook de bakkers en de slagers bereikt. Uit een bevraging van het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen (NSZ) bij 479 lokale voedingswinkels blijkt dat 9 procent van hen intussen een webwinkel heeft. Twee jaar geleden was dat nog 3 procent.
In zo’n webwinkel kunnen klanten hun producten bestellen en ook betalen. Ze kunnen ze dan in de winkel komen afhalen, of in sommige gevallen ook aan huis laten leveren. Op die manier proberen ze volgens het NSZ te concurreren met de populairder wordende kant-en-klare maaltijden van supermarkten en tankstations, en van opkomende internetbedrijven als Hello Fresh.
Altijd aardbeientaart
‘Klanten die naar hier komen voor een aardbeientaart, zullen niet meer teleurgesteld zijn dat er geen meer is’, klinkt het bij Patisserie Lints, een bakkerij met vestigingen in Antwerpen en Mechelen. Tenminste, als de klant bestelt via de webshop van de bakkerij die sinds maart online staat.
‘Het is niet zozeer om te concurreren’, zegt zaakvoerster Kathleen Derijcke. ‘Het is veeleer een dienst aan de klant. Die kan in zijn zetel thuis relaxed bestellen en betalen. Gedaan met problemen waarbij iemand thuiskomt met producten die de huisgenoten niet wilden. Bij het afhalen moeten ze ook niet aanschuiven.’
Aan huis leveren doet de bakkerij niet. ‘Daarvoor zijn de lonen in België wat te duur’, klinkt het.
Volgens Derijcke draait de webshop, waarvoor de bakkerij heel wat reclame maakt, best goed. ‘Zeker bij de jeugd gaat alles via iPhones en iPads tegenwoordig. We denken dat dit absoluut nog stevig zal groeien.’
Kritische slagers
Toch is niet elke handelaar zo enthousiast. ‘Als onze webshop twee keer per week wordt gebruikt, dan zal het veel zijn’, klinkt het bij Keurslagerij De Meulder in Brasschaat. Twee jaar geleden kreeg zijn slagerij van de vleesleverancier Imperial Meat Products een gratis webshop cadeau in het kader van een proefproject. Maar ondanks alle reclame in zijn winkel kwam die nooit van de grond.
‘Voor slagers is het moeilijker dan voor bakkers’, zegt zaakvoerder Jan de Meulder. ‘Neem nu dat online betalen op voorhand: wij kunnen een biefstuk niet op de gram juist snijden. Dat is dus heel moeilijk. Bovendien willen mensen toch meestal met hun eigen ogen zien wat ze kopen. Welke ham ziet er mooi uit? Wat zijn de suggesties?’ Volgens de slager primeert voor zijn vooral oudere cliënteel sociaal contact en service bovendien op snelheid.
‘Zo’n webshop kan wel een manier zijn om aan klanten te tonen dat je mee bent met je tijd, dat je investeert in je zaak’, zegt hij. ‘Het is een bevestiging voor de klant dat zijn slager goed bezig is. Het voordeel zit dus in de eerste plaats in de uitstraling die je ermee vergaart, veeleer dan het geld dat je ermee verdient.’
Bron: uit De Standaard
Datum: 23/09/2015
Mening:
Voor een deel van de consumenten moet consumeren steeds sneller gebeuren. Naast deze tendens merken voedingswinkels de concurrentie van internetbedrijven die kant-en-klare maaltijden aan huis brengen. Ze proberen mee op de kar te springen. Mij lijkt het voor een bakker en zeker voor slager geen meerwaarde om een webshop te openen. Zoals de slager in het krantenartikel aangeeft, wil de consument graag met zijn eigen ogen zien welk stuk vlees hij later in zijn pan gooit. Het sociale karakter van zulke buurtwinkels mag volgens mij niet onderschat worden. Ik ben benieuwd of deze trend zich gaat voortzetten.
|