Enkele post bekijken
Oud 15th October 2015, 20:43
célinefrison célinefrison is offline
Registered User

De Block trekt meer geld uit voor jonge kankerpatiënten en transgenders

Vandaag stelt federaal minister van Volksgezondheid Maggie De Block (Open VLD) haar begroting voor 2016 voor. Ze gaat 408 miljoen besparen, bijvoorbeeld door de overconsumptie aan te pakken, maar vond ook 164 miljoen voor nieuwe initiatieven.

Zo krijgen jonge kankerpatiënten in de toekomst de kosten terugbetaald bij het invriezen van sperma of eicellen. Ook voor de psychologische begeleiding van transgenders maakt de minister budget vrij. Volgens De Block, die deze week onder vuur lag voor de frisdrankentaks, gaat de factuur van de patiënt met 18 miljoen dalen.

Het wordt uitkijken naar reacties van de ziekenfondsen en de vakbonden, die dinsdag de plannen nog afkeurden.

Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20151014_01920184
Datum: 15/10/2015

Eigen mening:
Ik vind het zeker en vast goed van federaal minister van Volksgezondheid Maggie De Block dat ze in haar begroting voor 2016 rekening houdt met kankerpatiënten. Iedereen kent wel iemand met kanker of wordt er mee geconfronteerd. Zeker als men die ziekte op jonge leeftijd krijgt is het toch wel belangrijk dat men eicellen en sperma kan invriezen. De behandeling van kanker kost sowieso al veel geld en dit is dan toch al een kost die ze niet meer moeten dragen. En zo maakt men het ook meer mogelijk om hun kinderwens later nog in vervulling te laten gaan. Minder goed vind ik het dat men budget vrijmaakt voor psychologische begeleiding van transgenders. Ze hebben niet echt een medisch probleem en daarom vind ik het niet nodig om daar geld aan te besteden. Liever zou ik dan meer geld vrijmaken voor kankeronderzoek en preventieve onderzoeken.
Met citaat antwoorden