Tesla-wagens krijgen automatische piloot
Tesla-wagens krijgen automatische piloot
Het gaat niet om een volledig zelfrijdende wagen, 'maar model S en model X zullen toch kunnen bijsturen, van rijbaan veranderen en hun snelheid aanpassen in antwoord op het verkeer', luidde het woensdagavond. Volgens de Tesla-topman Elon Musk moet deze functie vooral het vertrouwen van de bestuurder vergroten op de weg. Hij riep de gebruiker wel op om 'behoedzaam' om te springen met de functie en de handen aan het stuur te houden. Hij wees erop dat als de bestuurde betrokken is bij een ongeval, hij nog steeds verantwoordelijk is.
Autobouwer Tesla heeft een software-update klaar waardoor zijn elektrische wagens automatisch bijsturen, afhankelijk van de drukte in het verkeer. De automatische piloot-functie wordt donderdag in de Verenigde Staten gelanceerd, maar Europa en Azië zouden snel volgen.
Na de VS zou de software-update de volgende weken ook in de rest van de wereld worden geïntroduceerd, afhankelijk van toestemming van regelgevende autoriteiten, bericht de Britse zender BBC. Volgens de krant De Tijd zijn er in België zo'n 800 Tesla-wagens van het model S, die beschikken over de noodzakelijke hardware, verkocht.
De software maakt gebruik van een combinatie van camera's, radars, ultrasonische sensoren en gps-gegevens, waarmee de positie wordt bepaald en wordt genavigeerd. Wanneer de wagen op zijn bestemming is aangekomen, zou hij in staat moeten zijn om een vrije parkeerplaats te scannen en automatisch te parkeren.
Geleidelijke aanpak
Google werkt aan een volledig zelfrijdende wagen, maar Tesla verkiest de geleidelijke aanpak, met alsmaar meer functies die het de bestuurders makkelijker moeten maken in het verkeer. Volgens Musk is de software momenteel ook nog beperkt, maar komen er op termijn verbeteringen. 'Bijvoorbeeld als er sneeuw valt, zal het systeem moeite hebben. We raden aan voorzichtig te zijn (...) Maar op termijn moet het beter zijn dan een mens, want het systeem wordt nooit moe, drinkt geen alcohol en maakt nooit ruzie met medepassagiers. Het is dus nooit afgeleid.'
Bron: De Standaard
Eigen mening:
Het is zeker belangrijk dat een bestuurder zich vertrouwd voelt achter het stuur. Dit lijkt me echter niet de correcte manier. Dit kan een vals gevoel geven van vertrouwen. Er zullen ongetwijfeld chauffeurs zijn die net een beetje te veel zullen vertrouwen op het systeem. Hierdoor zal hun aandacht in het verkeer toch (onbewust) verminderen. Het blijft belangrijk om alle aandacht van de bestuurder te vestigen op het verkeer. Ik vrees dan ook met deze innovatie dat bestuurders zich sneller laten afleiden door passagiers, hun gsm,... . In andere gevallen kan het zelfs misschien leiden tot een hoger percentage mensen die dronken achter het stuur gaan zitten. Zoveel vertrouwen mag er echter niet gegeven worden.
In de toekomst wil men dan ook een zelfrijdende auto uitbrengen. Daar stel ik me toch echter vragen bij. Wat als er een probleem is met het systeem? Hoe gaat dan een bestuurder dan ingrijpen? Zal het dan nog vanzelfsprekend zijn om auto te leren rijden zoals we dat nu kennen? Daar vrees ik echter voor. Indien dat toch zo zou zijn, lijkt het me echter sterk dat we dit snel verleren.
Het vertrouwen in onze bestuurders en onze aandacht in het verkeer blijven toch belangrijkere factoren dan het automatiseren van de wagens.
|