Extra trajectcontroles op 26 gewestwegen
Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) plant de komende jaren trajectcontroles langs nog eens 26 drukke, Vlaamse gewestwegen.
In het Vlaams Parlement maakte Weyts een lijst bekend van de 26 meest ongevalsgevoelige gewestwegen in Vlaanderen. Daar zal de komende jaren stapsgewijs ook trajectcontrole komen om de maximumsnelheid te doen respecteren.
De gevaarlijkste wegen staan bovenaan op het lijstje en zullen het eerst worden gerealiseerd, zoals de N18 in het Antwerpse Dessel. Vooral in de Antwerpse Kempen en Zuid-West-Vlaanderen staan er heel wat controles gepland.
‘De exacte timing van de plaatsing hangt mee af van de betrokken gemeentebesturen, vermits zij de kostprijs van deze trajectcontrole mee moeten financieren’, klinkt het op het kabinet van Weyts. Wel zeker is dat er dit jaar nog vier trajectcontroles bijkomen, onder meer in Zwijndrecht.
Bron: www.standaard.be (geraadpleegd op 15/10/2015)
Mening
Ik vind een trajectcontrole beter dan een flitspaal. Ik vind dit beter omdat mensen niet plots kunnen remmen, om de flitspaal te ontwijken. Een trajectcontrole gaat over een langere afstand waardoor auto's verplicht worden om zich aan de snelheid te houden. Mij schrikt een trajectcontrole toch wel af omdat je er echt niet te snel mag rijden.
Wat ik wel vreemd vind, is dat er binnenkort op de gewestwegen 70 km/h mag gereden worden en niet meer 90 km/. Als men de trajectcontroles gaat doen, dan vind ik dat er toch 90 km/h gereden mag blijven worden.