14th October 2015, 21:22
|
Registered User
|
|
|
|
Varkensorganen doneren aan mensen?
Net zoals Jill vind ik het goed dat wetenschappers zich hiermee bezig houden. Er zijn ellenlange wachtlijsten met mensen die een donor-orgaan nodig hebben. Veel mensen sterven omdat er niet op tijd een orgaan gevonden kan worden. Dit is erg voor de patiënt en verschrikkelijk voor de nabestaanden. Het varken leunt qua genensamenstelling sterk aan bij de mens. Ook de grootte van de organen zijn te vergelijken met elkaar. Varkens zouden perfecte donoren kunnen zijn voor de mens, mits het uitfilteren van ziekten en andere aandoeningen. Als de bloedgroep van het varken in kwestie overeen komt met de bloedgroep van de patiënt en de artsen er een mogelijkheid in zien, kan het redding bieden. Er is niemand dat van buitenaf kan zien dat iemand een nier heeft van een varken. Mensen die dit niet willen zeggen hoeven het daarom ook niet te zeggen.
Ik kan mij wel voorstellen dat niet iedereen meteen staat te springen voor een donor-orgaan van een varken, maar ik denk wel dat ze liever een orgaan van dierlijke oorsprong hebben dan dat ze doodgaan. In het begin zal dit allemaal raar klinken, maar vanaf het moment dat mensen hier meer over horen zullen ze het steeds normaler vinden en daardoor ook meer openstaan voor een orgaan van een varken.
|