De Lijn heeft een app ontwikkeld die reizigers verwittigt wanneer hun halte aan de beurt is. Gebruikers kunnen ook haltes in de buurt opzoeken en doorkomsttijden opvragen. Zorgeloos op stap met de app van De Lijn, stelt het promofilmpje.
Wie wil weten aan welke halte hij of zij moet afstappen, moet eerst via de app aangeven welke lijn hij of zij wil nemen. De app zal op basis van de gps-positie van de gebruiker de lijnen in de buurt tonen. Vervolgens kiest de gebruiker de gewenste halte. De app toont dan de volgende haltes met mogelijke aansluitingen en de bijhorende reistijd. Drie minuten voor de afstaphalte krijgt de reiziger een signaal.
‘Reizigers die een onbekend traject moeten nemen, kunnen nu zonder angst of onzekerheid kiezen voor de bus: de app geeft hen alle informatie die ze maar nodig hebben’, verklaart Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA).
De gebruiker kan een route instellen als actieve route. In dat geval krijgt de gebruiker naast de verwittigingen om te vertrekken en af te stappen, ook meldingen van verstoringen op dat traject.
Met de app kan ook een sms-ticket aangekocht worden.
Bron: De Standaard
http://www.standaard.be/cnt/dmf20151014_01918965
Persoonlijke mening:
Ik vind dit een positieve evolutie. We staan er volgens mij te weinig bij stil, welke hindernissen blinden en slechtzienden moeten nemen. Het is belangrijk dat ze zich op zelfstandige basis kunnen verplaatsen. Zo kunnen ze vrij bewegen en zijn ze minder afhankelijk van andere personen. Nu is het te hopen dat de NMBS De lijn volgt. Momenteel is er wel het B FOR YOU team, maar die is enkel beschikbaar in stations en niet in stopplaatsen. (of het moet een dag opvoerhand aangevraagd worden, dat kan beter) Verder moeten er nog andere toepassingen komen om het leven van die mensen te optimaliseren.