9th October 2015, 21:22
|
Registered User
|
|
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Oud-Turnhout
Posts: 108
|
|
Test-Aankoop wil class action starten tegen NMBS
Test-Aankoop wil class action starten tegen NMBS
Verbruikersvereniging Test-Aankoop legt momenteel de laatste hand aan zijn verzoekschrift tot het instellen van een collectieve rechtsvordering. Test-Aankoop neemt daarvoor op deze 'zoveelste stakingsdag bij de NMBS' contact op met de pendelaars die zich inschreven op www.uhebtrechten.be. Dat heeft de verbruikersvereniging vrijdag bekendgemaakt via een persbericht.
'Op minder dan een jaar tijd waren de Belgische treinreizigers slachtoffer van maar liefst 9 stakingsdagen', zo stelt Test-Aankoop. 'Op de website www.uhebtrechten.be schreven 44.000 mensen zich in om een schadevergoeding te eisen ten belope van 45 euro per persoon voor de diensten die niet geleverd werden. Deze pendelaars ondersteunen ook de eis van Test-Aankoop om een vereenvoudiging van de schadevergoedingsprocedure door stakingen of vertragingen te krijgen. Ondanks beloftes van de minister van Mobiliteit om hieraan tegemoet te komen, werd nog steeds geen oplossing voorgelegd.'
Om de collectieve rechtsvordering te finaliseren, stuurt Test-Aankoop vandaag een vragenlijst naar de mensen die intekenden op www.uhebtrechten.be om de stand van zaken te kennen van hun individuele dossiers en de schadevergoedingen die zij al gekregen zouden hebben.
Bron: De Standaard, 09/10/15, http://www.standaard.be/cnt/dmf20151009_01911247
Eigen mening: Het is goed dat Test-Aankoop als grote 'organisatie' de pendelaar steunt. 9 stakingen op minder dan een jaar is veel te veel. Natuurlijk zullen de werknemers van NMBS evenzeer denken dat zij rechten hebben waardoor zij staken. Toch worden er veel meer mensen geraakt door deze stakingen dan er werknemers van de NMBS zijn. Heel veel mensen komen zo te laat of zelfs niet op hun werk. Zo'n 'verlofdag' vol frustraties wordt volgens mij niet uitbetaald. Het is dan ook een schappelijke regeling om 45 euro schadevergoeding te claimen. Dat is bijna de helft van wat velen op zo een dag zouden verdienen. Het wordt wellicht hoogtijd dat de NMBS serieuze maatregelen neemt voor de kosten te zwaar worden in tijde van besparing. De treinen zijn al vaak te laat, zitten af en toe stampvol. De bal ligt in het kamp van de NMBS.
|