6th October 2015, 13:57
|
Registered User
|
|
|
|
In het nieuws bericht men geregeld over het lerarentekort. Toch hoor ik van pas afgestudeerden dat een job vinden niet evident is. Vaak worden ze maar tewerkgesteld voor enkele lesuren per week. 'Hoezo lerarentekort?', klinkt het. Ik vind het eigenlijk niet verrassend dat vele nieuwe leerkrachten afhaken. Sommigen zijn het beu om na een aantal jaar nog geen vaste job te hebben. Ik stel me de vraag of beginnende leerkrachten wel voldoende worden ondersteund door hun collega's en directie. Dat zal natuurlijk van school tot school afhangen. Toch geloof ik dat er op dat vlak nog werk aan de winkel is. Het idee om zij-instromers het tekort te laten opvangen, is enerzijds een goed idee. Deze mensen hebben ervaring in hun vak en zullen de leerstof snel onder de knie hebben. Anderzijds stel ik me de vraag of ze ook beschikken over voldoende didactische capaciteiten. Al kennen ze hun vak door en door, ze moeten het ook weten over te brengen. Als men dit plan zou doorvoeren, zou ik de zij-instromers zeker een didactische cursus voorleggen, waaruit ze veel kunnen leren.
|