Enkele post bekijken
Oud 3rd October 2015, 10:41
T*ssa.Goetschalckx T*ssa.Goetschalckx is offline
Registered User

FBI huurt hackende tieners in (en hoopt dat ze niet te veel blowen)

FBI huurt hackende tieners in (en hoopt dat ze niet te veel blowen)

Het is een netelig probleem voor de FBI. Het Amerikaanse Federal Bureau of Investigation heeft voor de strijd tegen cybercriminaliteit grote behoefte aan whizzkids van onbesproken gedrag. Maar het bedrijfsleven betaalt beter en de doelgroep zelf steekt graag een jointje op.

Volgens de Financial Times gaat de FBI jonge talenten daarom inhuren voordat ze door het bedrijfsleven worden ingepikt of bij screenings door de mand vallen omdat ze wel eens wiet roken. FBI-regels schrijven voor dat een kandidaat-werknemer de afgelopen drie jaar geen drugs mag hebben gebruikt.

Proef
De FBI begint komende herfst in Pittsburgh, Pennsylvania, met een proef om digitaal begaafde speurneuzen te gaan werven op middelbare scholen. Het programma omvat lessen in computerbeveiliging voor speciaal geselecteerde scholieren. Die krijgen er universitaire studiepunten voor. Het schooldistrict Norwin moet nog wel toestemming geven voor het plan.

"We weten welk talent we nodig hebben, maar moeten er eerder bij zijn, vóórdat jongeren hun carrière- en levenskeuzes maken", zegt Christopher Geary, leidinggevend special agent van FBI Pittsburgh in de Financial Times. Want de concurrentie is moordend nu problemen met criminele en door staten en terreurgroepen gesteunde hackers hand over hand toenemen.

Recruteringsproblemen
De FBI zelf geeft de recruteringsproblemen ruiterlijk toe. "Ik heb veel mensen nodig om op te boksen tegen de cybercriminelen, en sommige van die jongens roken graag een stickie op weg naar het sollicitatiegesprek", zei FBI-directeur James Comey vorig jaar halfgrappend. Hij verklaarde tegenover het Congres het drugsbeleid van de FBI zeker niet te willen aanpassen. "Maar de houding van jongeren en onze staat tegenover marihuana verleidt steeds meer jongeren het eens te proberen."

De initiatiefnemers van de pilot, het FBI-filiaal in Pittsburgh, hebben volgens de FT een reputatie in de bestrijding van cybercriminaliteit. De afdeling zat achter de vervolging vorig jaar van vijf Chinese militairen die de computersystemen van grote Amerikaanse bedrijven als Alcoa en US Steel hadden gehackt. Deze zomer doekten ze een internetmarktplaats op waar botnets en sofinummers werden verhandeld.

Bron: http://www.demorgen.be/buitenland/f...lowen-a2475379/
1 oktober 2015

Commentaar: Hacken is de laatste tijd een veelbesproken thema. Je moet voorzichtig zijn met het ingeven van je persoonlijke gegevens, goed uitkijken met mails die 'de bank' verzonden heeft en natuurlijk een ingewikkeld wachtwoord gebruiken, liefst voor elk account een ander. Gelukkig bestaan er ook goede hackers die de hackers met slechte bedoelingen opsporen en tegen de lamp laten lopen. Ik ben blij dat deze eerste groep werkt bij grote instellingen als de FBI, waar er actie genomen kan worden die leidden tot straffen. Het is jammer dat criminele organisaties en terreurgroepen echte concurrenten zijn van de FBI op dit vlak. Ik denk dat jongeren op die leeftijd nog erg beïnvloedbaar zijn en daarom een foute keuze maken. Werken voor de FBI verdient namelijk respect, werken voor een criminele organisatie of een terreurgroep niet.

Cannabis is in de Verenigde Staten niet overal illegaal, het hangt ervan af in welke staat je je bevindt en of je het gebruikt voor medicinale redenen: vreemde situatie.
Ik ben het ermee eens dat als je voor de FBI werkt, je geen drugs mag gebruiken - in andere gevallen ben ik er ook geen voorstander van - je bekleedt immers een voorbeeldfunctie. Ik weet niet of het realistisch is om de regel van 3 jaar te hanteren. Ze gaan namelijk studenten op de middelbare school ronselen. Het is niet ondenkbaar dat jongeren al op vroege leeftijd dingen, waaronder cannabis, uitproberen. Het is jammer dat de FBI geen goede hacker kan aannemen, omdat die 2 jaar geleden cannabis geprobeerd heeft. Ergens moet je natuurlijk wel de grens trekken.
Met citaat antwoorden