Enkele post bekijken
  #1  
Oud 28th September 2015, 17:22
E*len.backx E*len.backx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Kasterlee
Posts: 131
‘Automobilist vertraagt alleen als verkeerssituatie aangepast is aan zone 30’

‘Automobilist vertraagt alleen als verkeerssituatie aangepast is aan zone 30’

'Het instellen van een zone 30 voor een hele binnenstad of een zeer groot gedeelte van de binnenstad, zoals de stad Antwerpen nu van plan is te doen tegen 2018, heeft alleen nut als die beslissing gepaard gaat van de nodige infrastructurele maatregelen', zegt woordvoerder Werner De Dobbeleer van de VSV (Vlaamse Stichting Verkeerskunde). 'Daarbij wordt gedacht aan het aanbrengen van extra beplanting in die zone 30, of het aanbrengen van verkeersdrempels.'

Met die kritiek stelt de woordvoerder van VSV zich op het standpunt van de mobiliteitsorganisaties Touring en VAB, die eerder op maandag al te kennen gaven dat met het simpelweg uitroepen van een grote oppervlakte tot zone 30 de kous niet af is, maar dat een en ander moet kaderen in een infrastructurele herinrichting van het verkeersgebied.

'De automobilist moet in die zone het gevoel krijgen dat je er niet sneller mag rijden', zegt De Dobbeleer. 'En dat effect bereik je niet met alleen enkel een paar verkeersborden te plaatsen waarop staat 'Maximum 30/uur'. Je moet de as van de rijweg verlengen, bloembakken en dergelijke aanbrengen of verticale snelheidsremmers, zoals verkeersdrempels, aanbrengen. Pas dan zal de automobilist geneigd zijn om zijn snelheid aan te passen, te matigen. '

Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20150928_01890854 (geraadpleegd op 28/09/2015)

Mening:
Mijn eerste reactie op dit artikel was negatief. “Het instellen van een zone 30 voor een hele binnenstad of een zeer groot gedeelte van de binnenstad, zoals in Antwerpen, is een slecht idee. Je gaat er voor zorgen dat meer mensen deze plaatsen gaan vermijden met de auto.” Naarmate ik het artikel verder las, veranderde mijn volledige visie over dit artikel. Het instellen van een zone 30 is een zeer goed idee! Het zorgt voor meer veiligheid voor de zwakke weggebruikers en het zet meer mensen aan om het openbaar vervoer te gebruiken. Op deze manier dragen wij ook een steentje bij aan het milieu. Ik ben ook volledig akkoord met de woordvoerder van de VSV. Het plaatsen van verkeersborden zal onvoldoende zijn om mensen trager te laten rijden. Op een rechte baan zonder hindernissen of flitspalen heb je heel vaak de neiging om sneller te rijden dan toegelaten is.
Met citaat antwoorden