Een vierde van de Vlaamse kinderen is meer dan twee uur per dag ter ontspanning bezig met een tablet, smartphone of computer. Een op de drie kinderen tussen 6 en 18 jaar heeft zelf een tablet. Dit blijkt uit een grootschalige opvoedingsenquête van onderzoeksbureau Ivox, in opdracht van Het Belang van Limburg.
In het onderzoek werden 1.000 Vlaamse en 350 Limburgse ouders van kinderen tussen 6 en 18 jaar bevraagd.
Hoe ouder het kind, hoe langer de schermtijd, zo blijkt nog uit de enquête. Van de 6- tot 9-jarigen is 27 procent meer dan een uur per dag met schermpjes bezig. Voor bijna de helft van de zestienplussers is dat meer dan twee uur.
In Limburg ligt de schermtijd zelfs nog hoger dan globaal in Vlaanderen: 61 procent van de Limburgse kinderen is meer dan een uur per dag actief, tegenover 55 procent in Vlaanderen.
Voorts blijkt dat 8 op de 10 gezinnen een tablet in huis heeft. De helft van de kinderen heeft een eigen smartphone en 60 procent is actief op sociale media als Facebook of Instagram.
Bron:
http://www.standaard.be/cnt/dmf20150928_01890346
Mening: Ik schrik niet van deze cijfers. Als je tegenwoordig over straat loopt dan zie je dat vele jonge kinderen al rondlopen met een smartphone. Zelf ben ik hier niet voor. Zelf kreeg ik pas mijn eerste gsm toen ik mijn plechtige communie deed. Dit was dan nog voornamelijk als middel om iemand te kunnen bellen als ik iets voor had met mijn fiets op weg naar mijn middelbare school.Als kind heb je nog geen smartphone of tablet nodig. Je kan er wel eens een spelletje op spelen maar ik denk dat een kind nood heeft aan andere dingen. Kinderen horen in de tuin te ravotten of kampen te bouwen. Ik denk dat de buitenlucht veel beter is voor een kind dan uren op een scherm te zitten staren. Vroeger ging je met plezier naar vriendjes spelen om samen te kunnen spelen in de tuin of met de poppen of blokken te spelen. Nu zie je dit minder of gaan ze samen op de tablet spelen. Wij leven vandaag de dag wel in een maatschappij waar alles digitaal wordt gedaan en dat we een leven zonder tablet of smartphone niet meer kunnen wegdenken. Toch vind ik dat wij onze kinderen meer moeten motiveren om buiten te spelen.