Enkele post bekijken
Oud 24th September 2015, 19:15
B*am.Seels B*am.Seels is offline
Registered User

Goedkope tabak

Ik vraag mij af of de meest zinvolle manier om rokers te doen stoppen het opdrijven van de prijs is. Uit onderzoek naar de aankomende suikertaks bleek ook dat mensen voor wie deze maatregel het meest nodig (en ingrijpend) bleek, uiteindelijk hun koopgedrag amper aanpasten. Volgens mij is het bij rokers hetzelfde: in plaats van effectief te stoppen, zullen zij vaker kiezen te besparen op andere vlakken, goedkopere tabak te roken of zich neerleggen bij de prijsverhoging en meer geld spenderen.
Bovendien is de vergelijking tussen roltabak en filtersigaretten in België best zinloos: hier is overál een groot verschil in prijs te vinden. In Nederland betaal je inderdaad veel meer voor een pakje filters, maar evengoed voor roltabak, wat de prijsverhouding tussen beide ongeveer gelijk houdt.
Voor de jeugd kan de hoge prijs van sigaretten dan weer wel een drempel zijn om niet te beginnen roken, hoewel er nog steeds genoeg (relatief) goedkope varianten te vinden zijn.
Uiteraard is het goed dat de regering tracht België minder te doen roken, maar mij lijkt het zinvoller dit te doen middels sensibiliseringscampagnes en het effectief aanmoedigen en ondersteunen van zij die willen stoppen met roken. Het steeds maar opdrijven van de prijs van een pakje peuken komt voor mij meer over als een handige extra staatskas.
Met citaat antwoorden