Enkele post bekijken
  #1  
Oud 22nd September 2015, 17:23
G*ddy.Peiten G*ddy.Peiten is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Loenhout
Posts: 80
Volkswagen geeft toe: 11 miljoen auto's met fopsoftware

De Duitse autobouwer Volkswagen geeft toe dat er wereldwijd 11 miljoen auto's zijn uitgerust met software die ervoor zorgt dat de uitstoot van schadelijke stoffen tijdens laboratoriumtests lager uitvalt dan in het dagelijkse gebruik. Om de crisis die hieruit voortvloeit de baas te kunnen, zet de grootste autobouwer ter wereld alvast 6,5 miljard euro opzij.
lees ook
Hoe Volkswagen jarenlang uitstoottests kon omzeilen
De provisie wordt opgenomen in de resultaten van het derde kwartaal. Omdat er nog allerlei onderzoeken in volle gang zijn, kan het uiteindelijke bedrag nog veranderen.

"De resultaatdoelstellingen van de groep voor 2015 zullen als gevolg hiervan bijgesteld worden", aldus Volkswagen. Meteen na de winstwaarschuwing verloor het aandeel op de beurs van Frankfurt 20 procent. Gisteren had het aandeel al 18,6 procent verloren toen de beurs voor het eerst opende na de onthulling van het schandaal in de VS.

In de mededeling waarin VW de volledige omvang van de fraude toegeeft, laat het bedrijf weten dat "we het vertrouwen van onze klanten zullen moeten terugwinnen" en dat "er hard wordt gewerkt om de afwijkingen met technische middelen weg te werken."

Na de VS ook wereldwijd

De Amerikaanse milieudienst EPA bracht de zaak vorige week vrijdag aan het rollen. Die was aan de weet gekomen dat Volkswagen al sinds 2008 dieselauto's uitrust met software die uitstoottests omzeilt. In Amerika ging het om Volkswagens Jetta, Beetle en Golf, en Audi’s A3 die tussen 2008 en 2015 gebouwd werden en een 2.0-dieselmotor hebben.

Tot vandaag had men weet van 482.000 auto’s, alleen in de VS. Maar Volkswagen geeft nu dus toe dat de omvang van de fraude veel groter is en er wereldwijd maar liefst 11 miljoen auto's uitgerust zijn met de gewraakte software.


Bron: www.deredactie.be

Eigen mening:
Alle bedrijven en landen die inspanningen doen om onze planeet te redden, zullen zeker en vast verontwaardigd zijn over deze ontdekking door EPA. Ik kan me niet voorstellen dat een bedrijf echt liever zijn ingenieurs inschakelt om een systeem te bedenken om testen te omzeilen dan naar een constructieve oplossing te zoeken om de CO-uitstoot te verlagen. Ik was misschien ook niet enige die geschokt was dat het om volkswagen ging. Het 'oeroude' betrouwbare merk. Dit kan ook de reden zijn dat zo'n bedrijf daar net mee wegkwam.
Met citaat antwoorden