22nd September 2015, 16:20
|
Registered User
|
|
|
|
Het stigma van een strafblad
Ik stel me sowieso vragen bij de efficiëntie en de zinvolheid van gevangenissen. Het stigma dat op ex-gedetineerden valt is hier een van de grote redenen voor. Een gevangenisstraf dient ofwel om iemand te doen 'boeten' voor (en leren uit) zijn misdaden, ofwel om iemand af te zonderen van de maatschappij uit veiligheidsoverwegingen.
Iemand die geboet heeft voor zijn misdaden, moet daarna terug alle kansen krijgen die hij voorheen had, zonder dat er rekening wordt gehouden met een eventueel strafverleden. Anders zou het immers idioot zijn deze persoon terug vrij te laten: we zijn er immers van overtuigd dat hij 'genoeg geboet' heeft. Wanneer mensen na hun straf niét langer deze kansen krijgen, geweerd worden uit de maatschappij en niet aan een job kunnen geraken, is de stap naar recidive uiteraard veel sneller gezet.
Naar mijn mening moet iemand die een misdaad begaat gestraft worden, maar een groot deel van deze straf moet bestaan uit bewustwording, 'goedmaken' en het voorbereiden op een leven in de maatschappij binnen de lijntjes van de wet. Het heeft geen zin onze criminelen vijf jaar in een hok te steken om ze daarna terug los te laten in een wereld waar zij niet op voorbereid zijn (en een wereld die hen ook liever niet terug ziet komen!).
Uiteraard moet men geen pedofielen tewerkstellen in een kleuterschool, maar dit mag geen gemakkelijk excuus zijn om alle andere ex-gevangenen te weren.
|