20th September 2015, 12:00
|
Registered User
|
|
|
|
Ik vind het absoluut niet verbazingwekkend dat de resultaten op eenzelfde toets zo sterk uiteenlopend kunnen zijn afhankelijk van wie de toets beoordeeld. Zoals Sam ook zegt, het is moeilijk om heel objectief te evalueren. Ook al leg je met verschillende leerkrachten een verbetersleutel vast, dan nog gaan deze verschillende mensen de toetsen anders beoordelen, denk ik, omdat de ene een antwoord sneller juist rekent wanneer het in de richting komt van wat ze willen horen.
Sommige leerkrachten maken zelf nog interpretaties van wat de leerling zou kunnen bedoelen. Ik heb al meermaals meegemaakt dat twee leerlingen hetzelfde antwoord neerschrijven en toch een andere score krijgen op de vraag, puur doordat de leerkracht dacht: "Leerling X zal dit bedoelen maar kan het niet helemaal goed verwoorden, dus geef ik hem zoveel punten. Leerling Y daarentegen zou dit goed moeten kunnen verwoorden, dus hij zal het wel niet juist bedoelen."
Hopelijk komen er nog heel wat onderzoeken over hoe men objectiever en gelijker kan evalueren, want op dit moment zitten er nog heel wat hiaten in ons evaluatiesysteem.
|