Jambon richt taskforce tegen mensensmokkel op
Vicepremier en minister van Binnenlandse Zaken Jan Jambon (N-VA) heeft een taskforce opgericht die de strijd moet aanbinden met mensensmokkelaars. Dat heeft hij zaterdag gezegd op VTM NIEUWS.
'Misdaad zoekt altijd de weg van de minste weerstand. Als men in Calais strenger gaat optreden, moeten we er rekening mee houden dat de smokkelnetwerken zich naar hier verleggen. Voorkomen is beter dan genezen.'
De taskforce brengt alle actoren bijeen die het fenomeen van de mensensmokkel kunnen helpen bestrijden. De federale politie heeft de leiding, maar ook de lokale politie, het parket, de Dienst Vreemdelingenzaken, Fedasil, de provinciegouverneur... zijn betrokken. Het is de bedoeling dat de nodige informatie bijeengebracht wordt, dat er preventieve acties worden opgezet, dat de smokkelnetwerken in kaart worden gebracht en dat er samen met de buurlanden opgetreden kan worden.
'We maken jacht op wie grof geld verdient op de rug van mensen die je eigenlijk sukkelaars mag noemen en die deze praktijken vaak met hun leven bekopen', zegt Jambon. Sinds begin vorig jaar stelde de Belgische politie al 372 pv's op wegens mensensmokkel, maar de eigenlijke netwerken zijn nog niet in kaart gebracht. 'We zien wel de link met Calais', aldus Jambon.
Bij de 372 pv's waren 335 verdachten betrokken, weet het kabinet-Jambon, 40 procent was betrokken in meerdere dossiers. De meest voorkomende nationaliteit van gekende daders is de Belgische. Daarna volgen de Afghaanse, Iraakse, Iraanse en Albanese nationaliteit.
Aan de slachtofferkant zijn in het eerste semester van dit jaar in de provincie West-Vlaanderen 467 illegale immigranten aangetroffen in het kader van de mensensmokkel. 'Dat is 10 procent minder dan een jaar voordien, wellicht gelet op de reeds verhoogde inspanningen', luidt het bij Jambon.
De top-3 van aangetroffen nationaliteiten bestond uit Syriërs, gevolgd door Algerijnen en Marokkanen.
Bron: De Standaard (15/08/2015)
http://www.standaard.be/cnt/dmf20150815_01819245
Mijn mening: Ik vind het positief dat men hier maatregelen tegen treft. Ik begrijp de vluchtelingen goed genoeg, het is niet gemakkelijk om te leven in een oorlogsgebied. Het is zeer logisch dat men dan gaat vluchten, op zoek gaat naar een beter en veiliger leven. Maar er moet ook rekening gehouden worden met naar waar die vluchtelingen trekken. Als ze allemaal, of het grote deel, naar éénzelfde land gaan vluchten, betekent dit dat dat land in de problemen zal komen. Dat land heeft geen plaats om alle vluchtelingen op te vangen. Hierdoor vind ik dat er meer landen vluchtelingen moet opvangen zodat de druk over verschillende landen verdeeld kan worden. Ook moeten mensensmokkelaars hiervoor beboet worden. Ik vind het niet kunnen als men mensen illegaal het land in smokkelt, gewoon om wat extra geld te verdienen. Dit zou men echt moeten voorkomen, smokkelaars profiteren van mensen in nood.