Enkele post bekijken
Oud 13th August 2015, 08:16
Sofie.DeWolf Sofie.DeWolf is offline
Registered User

Fitnesshype bij jongeren

Dit is weeral een artikel dat bewijst dat de huidige samenleving een verkeerd beeld naar de buitenwereld uitstuurt als het gaan om het perfecte lichaam. Mijn mening komt daardoor overeen met de mening van Lore. Zowel jongens als meisjes doen er alles aan om op hun idool te lijken, maar meestal hebben hun idolen een onnatuurlijk bekomen lichaam. Vrouwelijke idolen zijn dun en bij gevolg zullen steeds meer meisjes anorexia nervosa ontwikkelen (of andere eetstoornissen, zoals boulimia). Mannelijke idolen zijn breed en gespierd. Jongens zullen dus steeds meer en sneller naar de fitness stappen om te voldoen aan dit beeld. Ze weten vaak niet dat het kan leiden tot het afsterven van spiercellen als ze dit doen op een leeftijd dat de spieren nog niet volledig ontwikkeld zijn. Het lijkt mij de taak van opvoeders om hen erop te wijzen en in het bijzonder hun ouders/voogd, leraren L.O. en leraren Biologie. Ik begrijp de jongeren ook wel. Ze willen in geen geval gepest worden omdat ze, in tegenstelling tot andere jongeren, minder gespierd en/of mollig zijn. Ze willen 'goed in de markt liggen' bij het andere geslacht (of hetzelfde geslacht) en zijn bang dat ze anders nooit 'van straat' zullen geraken. Het lijkt mij belangrijk om het beeld van de gespierde man en de wespentaille van de vrouw in de media te veranderen naar meer gemiddelde lichaamsfiguren. Dit geeft een realistischer beeld van de samenleving en zorgt ervoor dat jongeren minder snel ongelukkig of onzeker worden over hun lichaam.
Met citaat antwoorden