30th July 2015, 15:45
|
HP
|
|
|
|
Akkoord ! Een volledige mening is hierin moeilijk te verkondigen. Ik vergelijk de verandering van de Belgische Franken naar de Euro als een soort contract, je zit eraan vast. Je kan niet meer weg, zonder zware economische gevolgen. Ik ben geen voorstander van terug te gaan naar een voorgaande munt. De gevolgen zijn gewoon te rampzalig. Wat we wel als unie eventueel kunnen doen is ervoor zorgen dat we fatsoenlijke investeringen doen. Een soort evenwicht tussen uitgaven en inkomsten realiseren en elke grote beslissing moet niet via het Europees parlement verlopen, maar via de kiezers. Dit betekent dat de bevolking goed geïnformeerd moet worden. Dat is het grote probleem in de Europese Unie. Het volk is onvoldoende geinformeerd en dit kan deels liggen aan de nogal povere uitvoering van Europese informatie in de media. Mensen interesseren zich niet in Europa en zien het als een ver van mijn bed show. Ik haal inspiratie van Thomas Jefferson "a well informed electorate is a prerequisite for democracy ".
Ik lees tijdens geschiedenis V over de gedachten van Montesquieu "het volk is incompetent". Ik ben hier niet mee akkoord, maar het volk moet beter geïnformeerd worden over de werking en (wan)praktijken van het Europese parlement, dat we om de zoveel tijd verkiezen.