Citaat:
Orgineel gepost door Barst
Zal terug(!) meer aandacht geven aan het 'kritisch-maatschappelijk-relevante' gehalte van mijn posts, in plaats van het 'wel-willen-maar-eigenlijk-niet-kunnen' te laten prevaleren...
M' excuse!!
|
Het is jouw site Barst, zet er zoveel brol op als je zelf wilt.
Maar dan zal ik af en toe als ik eens wat tijd en zin heb wel wat commentaar leveren.
Ik heb nog even geprobeerd om het onderzoek achter 'reden 5' te analyseren, maar mijn kennis van statistiek en dan vooral de interpretatie van 'Odds ratios' gaat spijtig genoeg niet ver genoeg maar voor zover ik het begrepen heb, is de stijging echt minimaal en statistisch gezien verwaarloosbaar (hoewel de onderzoeksgroep tenminste groot genoeg was)...
Het stoort me echt wel hoeveel onwetenschappelijke onzin er soms in de kranten verschijnt en hoe snel de media daar op inpikt zonder even wat eigen research te doen. Misschien een idee voor een taak om je studenten zo'n artikel te laten kiezen en het echte onderzoek dat er achter zit eens kritisch te laten bekijken (via scholar.google.com bijv.)
Volgens mij even een even verrijkende taak als het vergelijken van HLN en De Standaard.
Onlangs kreeg ik van een vriend een linkje van HLN.be doorgestuurd met volgende kop en onderschrift: "
Waarom je polsbandjes van festivals beter niet aanhoudt.
Je moeder zegt het je al jaren, maar nu geeft de wetenschap haar ook gelijk. De armbandjes van festivals - die je als een rij eretekens om je pols draagt - zijn broeihaarden van bacteriën. Ze kunnen je met zweren en zelfs een voedselvergiftiging opzadelen."
Maar als je dan het artikel leest, staat er het volgende:
Citaat:
Professor Cottell testte twee armbandjes die al sinds het festival in Reading in 2013 om de arm van een fan zaten. Ze stootte er op een hoge concentratie van stafylokokken en microkokken. Die bacteriën komen ook voor op onze huid, maar niet in zulke hoge concentraties.
|
Dan krijg ik het op mijn heupen hé. Dat een 'professor' zo'n wetenschappelijk onverantwoord flutonderzoek durft te publiceren gaat mijn petje te boven en dat een krant dat dan zomaar overneemt (alleen in HLN natuurlijk
) is echt te absurd voor woorden.
Serieus, een onderzoeksgroep van 1 persoon met 2 bandjes?! Dat gaat voorbij aan zowat alle principes van gedegen wetenschappelijk onderzoek.