Enkele post bekijken
Oud 4th June 2015, 12:47
Sofie.DeWolf Sofie.DeWolf is offline
Registered User

Veel meer afhakers bij lerarenopleiding

In tegenstelling tot Sien schrok ik niet van de cijfers, ik had ze ergens wel verwacht. Als ik kijk naar de jaren die ik al op de lerarenopleiding vertoef, zie ik veel studenten komen en gaan. Sommigen vertrekken omdat de werkdruk te hoog is, anderen omdat het niet goed lukt, veel herexamens hebben, het niet graag doen ... . Wat in het artikel staat is wel waar, er is een mix aan studenten uit het ASO, TSO en BSO dat begint aan de lerarenopleiding. Langs de ene kant begrijp ik de bezorgdheid hieromtrent dat in het artikel naar voren komt, maar langs de andere kant denk ik dat het eerder een verrijking voor de lerarenopleiding kan zijn om studenten te hebben die uit verschillende onderwijsvormen stromen. Studenten die uitstromen uit het TSO, het BSO en misschien wel het KSO hebben een beter beeld van de belevingswereld van deze leerlingen en zullen hierdoor beter in staat zijn om hun lessen af te stemmen op de interesses van de leerlingen. Doorheen de lerarenopleiding zagen we (terecht) dat het belangrijk is om te differentiëren in de klaspraktijk. Het zou goed zijn dat dit ook gebeurt in de lerarenopleiding, zodat elke student op deze manier zijn eigen competenties als leerkracht ten volle kan ontwikkelen op zijn/haar eigen tempo.
Met citaat antwoorden