19th May 2015, 14:34
|
Registered User
|
|
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Schilde
Posts: 98
|
|
Uiteraard begrijp ik de reacties op het verbod van GSM's en smartphones in de school of klas. Desondanks de resultaten van het grootschalig onderzoek, betwijfel ik of de minder goede resultaten het directe gevolg zijn van GSM-gebruik in de klas. Er zijn anderen die het integreren van GSM's en smartphones in de klas net toejuichen, waaronder Geert Callebaut, lector nieuwe media in de lerarenopleiding te Aalst. Hij pleit voor het gebruik van smartphones tijdens de les. Callebaut zegt dat de leerlingen geďnteresseerder zijn tijdens de les als ze hun smartphone mogen gebruiken. Als je de smartphone verbiedt, wordt het des te verleidelijker om hem te gebruiken. Daarom stelt hij voor er meer en meer beroep op te doen tijdens de les. Eerlijk gezegd sluit ik me aan bij zijn mening. ICT-integratie wordt alsmaar belangrijker in onze samenleving. We worden ook vanuit de hoge school gestimuleerd om ICT integreren... Waarom zou de GSM of smartphone daar ook niet kunnen toe bijdragen? Leerlingen kunnen extra informatie opzoeken tijdens de lessen. Ook kan het gebruikt worden als differentiatiemiddel. Ik denk niet dat de GSM op school verbieden de oplossing is. Wat wel noodzakelijk is, zijn duidelijke afspraken. Jongeren moeten beseffen dat de GSM of smartphone enkel mag gebruikt worden voor schoolgerelateerde zaken. Als ze dat niet doen, moet er direct gevolg worden gegeven aan de overtreden afspraak.
Bron: http://www.klasse.be/leraren/53533/...one-in-je-klas/
|