Enkele post bekijken
Oud 19th May 2015, 11:34
Lore.P*eters Lore.P*eters is offline
Registered User

Scholen die mobieltjes verbieden scoren beter

Slecht presterende scholieren hebben er veel baat bij als hun school smartphones weert uit het klaslokaal. Dat blijkt uit grootschalig onderzoek onder jongeren van 11, 14 en 16 jaar in vier steden in het Verenigd Koninkrijk.

De onderzoekers van de London School of Economics and Political Science vergeleken de resultaten van studenten voor- en nadat scholen een smartphoneverbod hadden ingesteld. De 20 procent slechtst presterende scholieren bleken op examens tot ruim 14 procent beter te scoren, schrijven de onderzoekers. Ze onderzochten alles samen 130.482 testresultaten van scholieren tussen de 11 en 16 jaar van negentig scholen.

Bij een verbod is, volgens de definitie van deze studie, de telefoon helemaal verboden op de school of leveren de scholieren de smartphones in aan het begin van de les. De onderzoekers maken onderscheid tussen een verbod dat de school handhaaft en een verbod dat minder hard geldt.

De resultaten van de daarvoor minder scorende studenten bleken significant: bij hen was geen duidelijk positief resultaat van een telefoonverbod zichtbaar. Over de hele groep studenten was een verbetering van de score van zo'n 6 procent zichtbaar. "Dat is het equivalent van wekelijks een uur extra les krijgen", klinkt het.

De betrokken wetenschappers concluderen daarom dat een smartphoneverbod een van de middelen kan zijn om het gat tussen beter en minder scorende scholieren te verkleinen. Sinds 2001 steeg het aantal Britse scholen dat een mobieltjesverbod invoerde gestaag. Vandaag ligt het op 98 procent.

Bron: De Morgen, 19/05/2015 http://www.demorgen.be/binnenland/s...beter-a2328119/

Mening: Natuurlijk scoren scholen die mobieltjes verbieden veel beter. Als een leerling de hele dag zijn smartphone bij zich heeft, gaat hij niets anders doen dan sms'en of spelletjes spelen. De mobieltjes afpakken bij aanvang van de les, vind ik wel een goed systeem. De leerlingen zullen niet meer afgeleid worden door hun smartphone, maar dan halen ze misschien wel andere toeren uit als ze zich vervelen. Dit wel zou een goed systeem kunnen zijn, maar op de hele school de mobieltjes verbieden, zou ik niet doen. Leerlingen willen graag tijdens de speeltijd eens een sms sturen of een spelletje spelen. Ik zou het als ouder ook niet leuk vinden als mijn kind de hele dag geen gsm had. Als er iets ernstig gebeurt, breng je toch liever je kind zelf op de hoogte, dan dat je naar de school belt.
Met citaat antwoorden