Steeds meer meisjes puberen veel te vroeg
Kinderartsen krijgen steeds vaker jonge meisjes over de vloer die nog voor de leeftijd van 8 jaar aan het puberen zijn. Dat zeggen kinderendocrinologen van het UZ Gent en het Jessaziekenhuis in Hasselt dinsdag in Het Belang van Limburg. De artsen waarschuwen dat een vroegtijdige puberteit de groei ernstig kan verstoren en voor psychische problemen kan zorgen.
'Meisjes puberen vandaag sowieso vroeger dan pakweg twintig jaar geleden: eerder tussen 8 en 10,5 jaar', zegt Margarita Craen, kinderendocrinoloog van het UZ Gent. 'Op zich is dat niet problematisch, maar meisjes die op nog jongere leeftijd - voor 8 jaar - beginnen te puberen kunnen wel problemen krijgen.'
Kinderen die al op heel jonge leeftijd puberen zijn soms psychologisch en emotioneel labiel. 'Ze voelen zich niet goed in hun vel omdat ze als enige van de klas al beginnende borstjes krijgen, waardoor ze het mikpunt van spot kunnen worden', zegt Craen.
Het kan ook fysieke problemen veroorzaken. 'Meisjes die al op 7 jaar beginnen te puberen, zijn al uitgegroeid als ze amper tien of elf jaar zijn, waardoor ze tien tot vijftien centimeter minder groot kunnen worden.'
Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20150519_01687923
Eigen mening:
Deze verschuiving van de puberteit kan ook gevolgen hebben op onze lespraktijken. Sowieso is het verschil tussen de meeste meisjes en jongens in de eerste en soms tweede graad nog groot. Mijn leerkrachten hebben me altijd verteld dat jongens het hardst veranderen in de vakantie tussen het vierde en het vijfde middelbaar. In het vijfde lijken ze plots veel meer volwassen. Dat kan, in de jongere jaren, wel voor wrijvingen zorgen met meisjes die al veel vroeger volwassen waren.
Ook het psychische aspect mogen we niet uit het oog verliezen. Als de meisjes door hun vroege puberteit emotionele schade oplopen, worden de leerkrachten uit het secundaire onderwijs daar ook mee geconfronteerd. We zijn geen psychologen wordt ons tijdens de lessen pdv ingeprent, maar misschien is het niet slecht om ook eens een vorming rond deze problematiek te krijgen in plaats van enkel didactische tips.