Achttien nieuwe scholen zullen vanaf 1 september een aantal vakken aanbieden in een andere taal. Via Content and Language Integrated Learning (CLIL) krijgen leerlingen niet-taalvakken -zoals wiskunde of biologie- aangeleerd in het Frans, Engels of Duits. Op die manier leren de kinderen de theorie en wordt tegelijk hun taalvaardigheid versterkt.
Het zijn niet de eerste stappen die Vlaanderen zet op het vlak van meertalig onderwijs. Sinds september 2014 zijn voor het eerst 24 scholen begonnen met het aanbieden van een aantal vakken in het Frans of Engels.
Vanaf volgend schooljaar komen daar dus 18 scholen bij. Voor het eerst zijn er ook twee scholen die van plan zijn vakken aan te bieden in het Duits.
"Een troef voor jongeren"
Van de 24 CLIL-scholen die in september 2014 gestart zijn, hebben er 8 een aanvraag ingediend om hun traject aan te passen of uit te breiden. Die aanvragen kregen groen licht.
"Een sterke taalvaardigheid en talenkennis betekenen een troef voor jongeren op de arbeidsmarkt of als ze verder studeren", zegt minister van Onderwijs Hilde Crevits (CD&V). "De verhoogde interesse van scholen om vakken in andere talen te geven is positief. Het is van belang inspirerende en innovatieve voorbeelden te verspreiden in het kader van meertalig onderwijs."
Bron:
http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/binnenland/1.2343537
De Redactie - 18 mei 2015
Mening: Het is een zeer goede aanbieding om leerlingen ook in een andere taal les te geven. Als leerkracht zelf is dit helemaal niet makkelijk en moeten zei zich ook enorm voorbereiden. De leerlingen worden extra uitgedaagd en leren op deze manier ook nog beter hun andere talen onder de knie te krijgen. Ik weet wel niet zeker of dit voor alle leerlingen verplicht is of niet. Zelf zou ik het niet voor iedereen verplicht maken. Leerlingen moeten nog altijd zelf kunnen kiezen of ze voor iets extra's gaan of niet. Voor sommige leerlingen is het ook al voldoende om de les in het Nederlands te krijgen. We krijgen dan wel misschien een probleem omdat in één klas de helft van de leerlingen de les in het Nederlands wil volgen en de ander helft in het Duits, Frans of Engels. De oplossing is dan om klassen te creëren die gemaakt zijn op niveau, maar dit heeft dan ook weer zijn nadelen.