Enkele post bekijken
  #1  
Oud 17th May 2015, 21:35
J*liette.Boonen J*liette.Boonen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Kasterlee
Posts: 59
Bewaking koninklijke familie kostte 15,5 miljoen euro in 2014

De beschermings- en beveiligingsopdrachten die het Veiligheidsdetachement bij de Koninklijke Paleizen (VDKP) van de federale politie uitvoert voor leden van het koningshuis kostte in 2014 15,5 miljoen euro. Dat is minder dan in 2013 toen hiervoor 15,8 miljoen euro werd uitgetrokken. Dat blijkt uit het antwoord van minister van Binnenlandse Zaken Jan Jambon (N-VA) op een schriftelijke vraag van Barbara Pas (Vlaams Belang).

Voor de uitvoering van de beschermings- en beveiligingsopdrachten in 2014 werden meer dan 276.000 uren gepresteerd, waarvan 181.100 voor de bescherming en beveiliging van de koninklijke gebouwen en domeinen en 95.300 voor de persoonsbescherming van leden van de koninklijke familie. Daarnaast werd nog eens 51.200 uren gepresteerd voor het algemeen beheer van de VDKP, met inbegrip van opleidingen en trainingen van het personeel en het beheer van operationele informatie.

Bron: De Standaard, 17 mei 2015 door 17u15 door jns

Eigen mening: 15,5 miljoen euro voor de bewaking van de koninklijke familie? Naar mijn mening zijn dit absurde getallen. Ik vraag mezelf daarbij af voor welke gelegenheden de koninklijke familie moet beschermd worden? Na wat research gedaan te hebben, ben ik er achter gekomen dat er een permanente en een punctuele bescherming is. De permanente bescherming is er altijd. Deze wordt voor een periode van 2 of 5 jaar toegekend aan een bewakingsvereniging in België die een onberispelijke en stevige reputatie genieten en lovenswaardige doelstellingen nastreven van sportieve, charitatieve, culturele of wetenschappelijke maar niet-winstgevende aard. Een punctuele bescherming geniet de koninklijke familie bij gelegenheden in het openbaar. (Bijvoorbeeld; koninklijk defilé)
Met citaat antwoorden