Enkele post bekijken
Oud 17th May 2015, 15:04
J*rgi.Leus J*rgi.Leus is offline
Registered User

Ook Frankrijk verzet zich tegen Europese vluchtelingenquota

Frankrijk is tegen een Europees quotasysteem voor de spreiding van vluchtelingen, zoals voorgesteld door de Europese Commissie. Dat heeft premier Manuel Valls zaterdag gezegd. Eerder had ook al de nieuwe Britse regering meegedeeld niet te willen weten van een Europees quotasysteem.

‘Dit strookt niet met de Franse voorstellen’, aldus Valls. ‘Asiel is een recht. Daarom mag het geen onderwerp uitmaken van quota: men is asielzoeker of niet’, zo zei Valls nog.

De Europese Commissie presenteert eind deze maand een voorstel, waarin sprake zou zijn van een tijdelijk verdeelmechanisme voor vluchtelingen.

Op basis van deze verdeelsleutel zal België bijvoorbeeld verplicht zijn 2,91 procent van het aantal herverdeelde asielzoekers op te vangen. Groot-Brittannië, Ierland en Denemarken doen niet mee aan dit verdeelmechanisme.

Bron: De Standaard - 17/05/2015
http://www.standaard.be/cnt/dmf20150516_01684499

Mijn mening: Het voorstel om de vluchtelingen te verdelen lijkt me, net zoals bij G*ddy, zeer nuttig. Je verdeelt zo de druk over verschillende landen. Dit ontlopen lijkt me ten eerste vrij radicaal, iedereen heeft zijn recht om als vluchteling goed ontvangen te worden vind ik. Ten tweede hoor je nu eenmaal bij de Europese Unie en vind ik bijgevolg dat je toch je uiterste best moet doen om met dit voorstel te leven. Ik vraag me af of wij het even fijn zouden vinden moest dit ooit bij ons gebeuren: extremisten, radicale partijen,... waardoor wij ons niet meer veilig voelen in ons land en dan 'buiten gestampt' worden in een ander land. Het lijkt me niet meer dan normaal om zo'n mensen in de eerste plaats op te vangen. Het verdeelsysteem moet daarbij wel rekening houden met capaciteit, voorzieningen enzovoort.
Met citaat antwoorden