Wat is er beter om het gewenste gedrag te bekomen: de wortel of de stok? Het recentste wetenschappelijk experiment komt uit bij de laatste optie.
We passen ons gedrag sterker aan als we gestraft worden dan als we een beloning krijgen. Dat moet blijken uit een experiment met 88 studenten, uitgevoerd door psychologen van Washington University in St. Louis (VS). De proefkonijnen moesten naar geluiden luisteren of naar lichtflitsen kijken en aangeven of ze, respectievelijk, meer in hun linker- of rechteroor hoorden en meer in hun linker- of rechteroog zagen. Een correct antwoord leverde geld op, een fout antwoord een geldboete. Virtueel, weliswaar.
Na een beloning kregen de studenten de neiging om hun vorige keuze te herhalen. Hoe hoger de beloning, hoe sterker die neiging. Maar de impact van een straf was twee tot drie keer groter: de studenten vermeden hun vorige keuze. Daarbij maakte het niet uit hoeveel geld ze kwijtraakten: de vermijdingsdrang was altijd even groot.
De onderzoekers opperen dat het in sommige situaties beter kan zijn om punten af te trekken als studenten een fout antwoord geven, in plaats van hen punten te geven voor elk goed antwoord. Dat zou hen meer aanzetten om dezelfde fout niet nog eens te maken.`
‘Onze studie suggereert dat negatieve feedback effectiever is dan positieve feedback om gedragsverandering te verkrijgen’, zegt onderzoeker Jan Kubanek. ‘Zware straffen hoeven overigens niet, want we blijken hetzelfde te reageren op een milde straf dan op een zware.’ De studie is gepubliceerd in het vakblad Cognition.
Bron: EOS Wetenschap (12 mei 2015).
Straffen werkt beter dan belonen. Gevonden op 16 mei 2015 op het internet:
http://eoswetenschap.eu/artikel/str...ter-dan-belonen
Mening:
Dit artikel verbaasd mij sterk. Ik dacht juist dat het andersom was. Dat belonen meer effect had dan bestraffen. Dit paste ik dan ook toe in mijn lessen. Zo werkte ik bijvoorbeeld met pluspunten in plaats van minpunten bij het verbeteren van testen.
Ik denk dat hier best meer onderzoek naar gedaan kan worden. Onderzoek dat via een andere manier werkt en zo dus ook met een andere beloning en een andere straf. Pas als deze parallelle onderzoeken dezelfde resultaten leveren denk ik dat we echt kunnen besluiten dat bestraffen beter werkt dan belonen.
Als dit dan inderdaad waar is weet ik niet hoe we dit in de klaspraktijk juist kunnen toepassen anders dan punten aftrekken. Het is niet zo dat we terug gaan naar de oude praktijken en weer lijfstraffen uitdelen. Ook het geven van extra huiswerk als straf vind ik niet echt realistisch of juist.