Enkele post bekijken
  #2  
Oud 16th May 2015, 15:50
Sofie.DeWolf Sofie.DeWolf is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 1,020
De burger als plantrekker

Net zoals Linde heb ik hier een dubbel gevoel bij. Langs de ene kant vind ik het goed dat dit bestaat. Kinderen/jongeren die echt ongelukkig zijn in het onderwijs kunnen zo geholpen worden. Onderwijs zonder welbevinden van de leerlingen is geen onderwijs, maar een kwelling voor de leerlingen. Als deze leerlingen wel gelukkig kunnen zijn bij alternatieve 'organisaties' en hier wel leerinhouden kunnen verwerven en verwerken, denk ik dat dit voor de leerling zelf toch een betere oplossing is. De leerling volgt 'lessen' op eigen tempo en naar eigen interesse, dit zorgt voor een hoog welbevinden waardoor de leerling zich beter kan voorbereiden op een komend examen (al is dat een examen voor de examencommissie of voor een examen in het volwassenenonderwijs). Kinderen die reeds vanaf het begin ongelukkig zijn in het regulier onderwijs, zullen sowieso enkele jaren dubbelen en uiteindelijk het secundair onderwijs verlaten zonder diploma. Ze staan bij gevolg dus op hetzelfde niveau als de leerlingen die voor de alternatieve 'organisaties' kozen. Het grote verschil hierbij is dat deze leerlingen doorheen hun gehele schoolcarrière ongelukkig waren, terwijl de andere leerlingen (bij de alternatieve 'organisaties') wel gelukkig konden zijn.
Langs de andere kant stoort het mij wel dat deze leerlingen geen diploma zullen behalen. We leven in een maatschappij waarin je nagenoeg niets betekend zonder diploma. Bij elke job vragen ze een welbepaalde opleiding. Ik vrees ervoor dat deze leerlingen, als ze er niet in slagen om een examen te doen bij de examencommissie of verdergaan naar het volwassenenonderwijs, niet kunnen meedraaien in onze huidige maatschappij. Leerlingen voelen zich ongelukkig omdat ze de stress van het schoolgebeuren niet aankunnen, maar het dagelijks leven is eveneens erg stresserend. Als de leerlingen hier niet op voorbereid zijn, zullen ze een ware schok ervaren als ze eenmaal in de samenleving inrollen. Deze schok kan ervoor zorgen dat deze jongeren zich naar de toekomst toe erg ongelukkig zullen voelen en dat ze meer kans hebben op een burn-out.
Een combinatie van beiden zou volgens mij beter zijn. Er moeten kwaliteitsvolle alternatieven komen voor jongeren die het schoolgebeuren niet aankunnen en meer tijd nodig hebben om er op hun eigen tempo aan te wennen.
Met citaat antwoorden