Enkele post bekijken
  #2  
Oud 14th May 2015, 12:55
K*tleen.Verberckt K*tleen.Verberckt is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Nijlen
Posts: 84
Ik zou dit artikel eerder bij politiek zetten omdat dit artikel grotendeels gebaseerd is op uitspraken van mensen met statuut. Er is dan ook nog geen spraken van de toelatingsproeven echt tot uiting te brengen.

In tegenstelling tot R*my werd er in mijn middelbare school wel sterk begeleid in het maken van een studiekeuze/beroepskeuze. Er werden namelijk enkele dagen aan gewijd. Zo waren er opdrachten dat we via een site informatie konden opzoeken (hierbij werden we ook door leraren ondersteund), werd er advies gegeven, zijn we naar de sid in beurs geweest, kwamen er oud-leerlingen spreken over hun studiekeuze en werden we op de hoogte gehouden van eventuele inkijkdagen in hogescholen. Ik denk dat dit en goed voorbeeld is voor andere scholen om zo hun studenten te oriënteren.

Ook ik vind het idee van de toelatingsproef maar niets. Een toelatingsproef geeft maar een heel abstract beeld van een leerling zijn mogelijkheden. Er wordt dan ook niet getest op de motivatie en het harde werk van de leerlingen. Degene die het echt willen, kunnen wel steeds opnieuw de toelatingsproef nemen maar zullen waarschijnlijk enige tijd moeten wachten. Ik denk dat je zo vele leerlingen gaat demotiveren terwijl ze juist heel geschikt zijn voor een bepaalde richting.

Het idee van het moeten behalen van zeker 30% van de studiepunten vind ik langs de ene kant wel een goed idee omdat je leerlingen zo toch kan motiveren om hun keuze beter te overwegen en misschien zich wel beter in te zetten als ze deze richting echt kiezen. Het zou voor de leraren ook makkelijker zijn om leerlingen te begeleiden die zich dan ook echt inzetten voor die bepaalde richting. Langs de andere kant denk ik wel dat er enkele uit het systeem gaan vallen. Zo kunnen er enkelen in de juiste richting zitten maar hebben door omstandigheden (bv: langdurige ziekte) doorheen het jaar toch hun studiepunten niet behaald. Zij moeten dan enkele jaren wachten voor ze opnieuw kunnen proberen.
Met citaat antwoorden