Enkele post bekijken
Oud 14th May 2015, 10:12
e*ise.vandenabeel e*ise.vandenabeel is offline
Registered User

Dit project kan ik alleen maar toejuichen. Sociale media wordt als maar meer gebruikt in onze samenleving. Gelukkig zijn er heel wat mensen die er op een veilige manier mee omspringen. Spijtig genoeg zijn er ook andere die de gevaren van de sociale media niet beseffen. Zo voegen ze bijvoorbeeld onbekende mensen toe via Facebook, beveiligen ze hun profielen niet en geven ze (te) veel persoonlijke informatie, nieuwsberichten weer. Het feit dat de politie zijn ogen niet sluit voor dergelijke problematiek, vind ik goed.

Ik stel me wel vragen bij het dossier, dat blijkbaar geen exacte regels bevat. Of het een goed idee is om te rekenen op inschattingsvermogen, betwijfel ik. Wat voor de ene nog door de beugel kan, is voor de andere misschien en overtreding. Duidelijke regels zou het dossier veel transparanter maken.

De politie kan optreden in een zaak omtrent cyberpesten, dat jammer genoeg meer en meer voorkomt. Op zulke momenten is het van belang dat de politie de nodige kennis hebben van de sociale media en het gepast gebruik ervan.

Jammer genoeg treedt de politie vaak enkel na de feiten van cyberpesten op. In mijn ogen zou het doeltreffend zijn moesten ze een campagne op poten zetten waarbij ze scholen bezoeken. Daar kunnen ze informeren over de ervaringen die ze hebben met cyberpesten en welke gevolgen die met zich kunnen meebrengen. De aanpak die Juliette aanhaalde op haar stageschool, is nodig. Maar misschien kan de bewustmaking vergroot worden met een bezoek van de politie.
Met citaat antwoorden