13th May 2015, 10:36
|
Registered User
|
|
|
|
‘Noord-Korea heeft minister van Defensie geëxecuteerd’
Noord-Korea heeft zijn minister van Defensie, Hyon Yong-Chol, geëxecuteerd. Dat heeft het Zuid-Koreaanse persbureau Yonhap woensdag meegedeeld.
De minister werd terechtgesteld wegens deloyaliteit en een gebrek aan respect ten opzicht van de Noord-Koreaanse leider Kim Jong-Un. Dat blijkt althans uit de verklaringen die Han Ki-Beom, de adjunct-directeur van de Zuid-Koreaanse inlichtingendienst NIS, voor een parlementaire commissie in Seoel heeft afgelegd.
Yonhap schrijft dat Hyon, die nog geen jaar minister van Defensie was, leider Kim Jong-Un meermaals van repliek had gediend. Ook zou hij ingedommeld zijn tijdens een militaire viering.
De executie zou op 30 april hebben plaatsgevonden. De minister zou om het leven zijn gebracht met luchtafweergeschut, een methode die volgens meerdere niet-bevestigde berichten wel vaker gebruikt wordt om afgeserveerde functionarissen terecht te stellen.
Honderden hooggeplaatste ambtenaren van het Noord-Koreaanse regime zouden de executie hebben bijgewoond, zo blijkt nog uit de informatie van de NIS.
Noord-Korea kent een van de meest gesloten regimes ter wereld. Berichten over gebeurtenissen in het land kunnen daardoor vaak niet bevestigd worden door onafhankelijke instanties.
Bron: De Standaard, 13 mei 2015 om 04u02 door dgs
Eigen mening: Toen ik dit bericht vanmorgen op de radio hoorde, schrok ik enorm. Dat dit nog kan gebeuren in het jaar 2015 vind ik enorm verontrustend. Een minister die Kim Jong-Un heeft tegengesproken en al dan niet 'per ongeluk' in slaap is gevallen tijdens een militaire viering executeren? Zo'n surreëel gegeven kan ik niet vatten. Wat in mijn ogen nog een stap erger is, is dat andere hooggeplaatste ambtenaren de executie hebben bijgewoond. Hebben deze mensen dan helemaal geen (zelf)respect? Het feit dat deze gruweldaad zich in Noord-Korea heeft voorgedaan op 30 april en pas de dag van vandaag ons land bereikt doet er ook niet veel goeds aan. Het bevestigt nog maar eens wat Tom Waes in zijn programma Reizen Waes aanhaalde: "Drie jaar hebben we aan filmtoelatingen en visums gewerkt. Noord-Korea is de meest gesloten dictatuur ter wereld."
|