De spoorbonden zijn niet te spreken over een studie bij de NMBS die onderzoekt of haar personeel genoeg werkt. Morgen en overmorgen zitten ze samen om te bekijken of er acties komen, meldt Het Nieuwsblad.
De studie is niet meer dan logisch met het oog op de liberalisering van het spoor
SPOORBAAS JO CORNU
De bedoeling van de grote benchmarking-studie is te bekijken hoe de NMBS het doet in vergelijking met andere Europese spoorbedrijven. De belangrijkste vraag daarbij is of het personeel hard genoeg werkt. Elke categorie bij het personeel, zoals seingevers, machinisten, conducteurs en administratie, wordt afzonderlijk bekeken.
Bronnen binnen het bedrijf noemen de productiviteit het grootste pijnpunt. "Een belangrijk deel van het personeel zit tot 80 dagen per jaar thuis. Dat is onhoudbaar", zegt een bron. Daarnaast worden ook tarieven, aantal reizigers per kilometer, beschikbaarheid van materieel en de samenwerking met andere operatoren bekeken.
"Objectieve vergelijking"
Volgens spoorbaas Jo Cornu is de studie niet meer dan logisch met het oog op de liberalisering van het spoor en concurrentie van andere spoorbedrijven. "De NMBS zal competitief moeten zijn. Met deze studie wil ik me daarop voorbereiden." Cornu benadrukt dat het om een objectieve vergelijking gaat.
Maar die valt niet in goede aarde bij de spoorbonden. Algemeen secretaris Jean Pierre Goossens van de socialistische vakbond ACOD Spoor vindt het "schandalig" dat de NMBS met een studie onderzoekt of haar personeel hard genoeg werkt. "En dat terwijl de NMBS nog 70.000 achterstallige compensatiedagen moet aan het personeel, dat om de treinen te laten rijden zeven dagen op rij moet werken en dan maar één dag thuis kan zijn", zegt hij.
Nieuwe aanval
ACOD noemt de aanval van Cornu op het personeel één te veel. Bovendien wist Michel Bovy, topman van personeelsdienst HR-Rail, niet dat er een nieuwe benchmarkstudie besteld was tot het nieuws in de pers kwam, aldus de vakbond.
De spoorbonden bekijken morgen en overmorgen of er acties komen, meldt Het Nieuwsblad. Cornu is formeel over de dreigingen. "Wie een probleem heeft met de studie is niet geďnteresseerd in de toekomst van het bedrijft", citeert de krant de spoorbaas.
Bron: De Standaard:
http://www.demorgen.be/binnenland/-...-nmbs-a2315472/ (geraadpleegd op 10/05/2015)
Mening: Waarom is dit artikel relevant? Wel, het is belangrijk een vergelijking te maken met andere Europese bedrijven op vlak van onze spoorweg. Maar op deze uitspraak heb ik toch een kritische noot in de kantlijn. Moet onze werkkracht hetzelfde zijn als in andere Europese landen? Wat als het bij ons zo werkt, moet er dan iets veranderen? Oké, we kunnen inderdaad niet zeggen dat alles rozengeur en maneschijn is bij de NMBS. We zien er veel van in het nieuws verschijnen omdat er altijd wel weer iets mis is gegaan. Om te controleren of het personeel van de NMBS hard genoeg werkt, gaat men een onderzoek doen. Wat als het onderzoek is afgerond en het resultaat blijkt te zijn dat ze in andere Europese landen harder werken? Gaan ze dan met de feiten liggen zwaaien om te benadrukken dat alle "zever" van de NMBS voor niets is geweest en dat ze gewoon harder moeten werken? Ik voel de verwijten al aankomen. Het is inderdaad belangrijk om soms eens met de neus op de feiten te drukken, maar we moeten nu ook niet overdrijven. Om te zeggen dat je niet geďnteresseerd bent in de toekomst van de NMBS omdat je een probleem hebt met de studie, vind ik ook kort door de bocht. Er moet inderdaad samengezeten worden om te bekijken waar het schoentje knelt en wat de mogelijke oplossingen zijn. Ze kunnen inderdaad aan intern onderzoek doen als ze daar een oplossing in lijken te vinden, maar maak er zo geen commotie rond.