De politie heeft in zeven jaar tijd liefst 65 procent meer snelheidsboetes uitgedeeld. Maar waar het aandeel van de kleine overtreders is toegenomen, neemt dat van de echte hardrijders lichtjes af. Dat staat zaterdag in Het Laatste Nieuws, op basis van een analyse van bijna 33 miljoen bekeuringen.
De toename van het aantal snelheidscontroles heeft vooral méér boetes voor kleine overtreders opgeleverd, die maximaal 10 kilometer per uur te snel rijden. Of je zo de veiligheid op de weg ingrijpend verhoogt, is maar de vraag, aldus de krant.
Ook vallen al jaren vier op tien verkeersdoden in het weekend. Maar van gerichte controles lijkt amper sprake: veel extra agenten zijn er niet op de baan tussen vrijdag- en zondagnacht. Zware hardrijders, die de vaste camera’s doorgaans goed weten staan, gaan zo te vaak vrijuit.
“Om de pakkans voor hen te vergroten, moet er meer ingezet worden op trajectcontrole, ook op de gewestwegen”, pleit verkeersexpert Johan De Mol van de Gentse universiteit in de krant. Hij vindt dat er ook meer alcoholcontroles nodg zijn.
Datum: 9/05/2015
Bron:
http://www.gva.be/cnt/dmf20150509_0...appen-aan-straf
Mening:
Ik denk dat men snelheid niet kan aanpakken door door mensen te beboeten die enkele kilometers te snel rijden. Er moet een systeem komen om hardrijders er uit te halen. Als ze dit systeem aan de rechtbank kunnen koppelen, kan de rechtbank kiezen welke straf deze bestuurders krijgen. Hiermee bedoel ik niet dat de politie de gewone bestuurders, die eens wat te hard rijden, niet moeten bestraffen. Ze moeten ons bestraffen zodat wij leren dat het niet goed is. Uiteraard moeten de straffen evenredig zijn met elkaar. Het is niet eerlijk dat de echte hardrijders 'ontkomen'. Ik ben van mening dat flitscontroles nodig is, maar slimme mensen hebben een Coyote in hun wagen, zodat ze weten waar ze staan. Het is veel efficiënter om te werken met trajectcontroles. De mensen die een Coyote hebben, weten waar ze op hun remmen moeten gaan staan. Terwijl als er trajectcontrole is, ze zeker rustiger aan moeten rijden.