Om een alternatief te bieden voor "snel beter" en gelijkaardige onpersoonlijke boodschappen, ontwerpt ex-kankerpatiënte Emily McDowell pakkende postkaarten die perfect verwoorden wat mensen die ernstig ziek zijn echt willen horen van hun vrienden en familie. De eerlijke boodschappen raken ongetwijfeld ook bij u een gevoelige snaar.
Emily McDowell overwon zelf de Ziekte van Hodgkin en verbeeldt met haar postkaarten een waarheid die ernstig zieken wellicht maar al te goed herkennen.
"Het moeilijkste aan kanker was niet het verliezen van mijn haren of de misselijkheid na chemo, het was de eenzaamheid en de isolatie die ik moest voelen nadat vrienden en familie verdwenen omdat ze niet wisten wat ze moesten zeggen, of totaal verkeerde dingen zeiden", getuigt ze.
Postkaarten
Omdat we volgens Emily dringend nood hebben aan een authentiekere manier om over ziekte en lijden te communiceren, ontwierp ze de 'Empathy Cards'. Met deze bloedeerlijke, pakkende postkaarten hoopt ze mensen de kans te geven om meer open om te gaan met kanker of andere zware ziekten.
Bron:
www.demorgen.be (06/05/2015)
Mening: Dit initiatief tovert een lach op je gezicht, is hartverwarmend en ontzettend nodig. Je merkt heel sterk dat mensen (vooral in België) zeer slecht zijn in het kiezen van de juiste woorden en het in woorden omzetten van gevoelens. Mijn grootvader is 2 dagen geleden overleden en ik weet dat elk lief berichtje goed bedoelt is en ze helpen me stuk voor stuk met het rouwproces maar waar ik nu echt van geniet, zijn de momenten waarop we met de familie leuke en grappige herinneringen ophalen. De postkaartjes van Emily bevatten ook (bijna) allemaal een grappige kwinkslag en dat is wat je even hard kan gebruiken in tijden van verdriet: een lach op je gezicht.