Enkele post bekijken
  #1  
Oud 3rd May 2015, 08:11
K*tleen.Verberckt K*tleen.Verberckt is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Nijlen
Posts: 84
Voorlezen is goed voor taal

Kleuters aan wie ouders vaker voorlezen, vertonen meer hersenactiviteit als ze een verhaaltje horen.

Ouders krijgen vaak de raad hun kinderen al heel vroeg boekjes voor te lezen om hun taalontwikkeling te bevorderen. Amerikaanse onderzoekers wilden achterhalen of voorlezen de hersenontwikkeling van kleuters daadwerkelijk beïnvloedt. Ze selecteerden negentien gezonde kindjes van drie tot vijf jaar oud, vroegen hun ouders hoe vaak ze hen voorlazen, en analyseerden vervolgens de hersenactiviteit van de kleuters terwijl ze door een koptelefoon naar een aan hun leeftijd aangepast verhaaltje luisterden. Uit de analyse van de fMRI-scans bleek dat hoe vaker kinderen verhaaltjes hadden gehoord, hoe meer activiteit er tijdens het voorlezen te zien was in de hersengebieden die taal verwerken.

Zo was het hersengebied dat een rol speelt bij de mentale beeldvorming actiever, wat belangrijk is om een verhaal te visualiseren. Dat hersengebied speelt ook later een grote rol, bijvoorbeeld als kinderen boeken beginnen te lezen zonder prentjes. Volgens de onderzoekers betekent dit dat voorlezen kinderen een betere voorbereiding geeft op het zelf lezen. Het onderzoek werd voorgesteld op de jaarlijkse vergadering van de Pediatric Academic Societies in San Diego. (ev)

Bron: EOS Wetenschap (29 april 2015). Voorlezen is goed voor taal. Gevonden op 3 april 2015 op het internet: https://eoswetenschap.eu/artikel/vo...-goed-voor-taal

Mening: Ik denk dat dit een bevestiging is op iets dat we al wisten. Ik denk namelijk dat meer mensen wel wisten dat voorlezen aan je kinderen goed voor hen is. Al denk ik niet dat ze wisten waarom of hoe voorlezen goed voor een kind is. Of ouders dit nu weten of niet, gaat er volgens mij niet veel veranderen aan hun gedrag. Niet elke ouder heeft 's avonds tijd om een verhaaltje voor te lezen. En het feit dat de mentale beeldvorming van je kind lichtjes zou verbeteren, verandert hier niets aan. Tenslotte zijn er kinderen die niet worden voorgelezen toch ook een mentale beeldvorming ontwikkelt hebben die goed genoeg is voor ons schoolsysteem. Het is dus mogelijk dat enkele ouders hun gedrag zullen aanpassen, maar ik verwacht hier niet veel van.
Met citaat antwoorden