Enkele post bekijken
Oud 1st May 2015, 13:17
Ann.Cornelis Ann.Cornelis is offline
Registered User

Wake-up call nodig?

Ik vind het altijd even slikken als ik zaken zoals dit lees. Mensen staan er namelijk nooit echt bij stil dat kleren maken ook belastend is voor het milieu en dus voor onze omgeving. Persoonlijk sta ik daar zelf - net als Tessa - niet veel bij stil. Ik moet eigenlijk toegeven dat ik meer kleren heb dan nodig.

Natuurlijk gooi ik mijn kleren ook niet zomaar weg. Meestal geef ik ze weg aan mensen in mijn omgeving of anders doe ik ze in een zak en gaan ze naar de klerencontainer zodat ze terecht komen bij mensen die ze echt kunnen gebruiken.

Als je het bekijkt zitten we echt met het luxeprobleem van keuze. Zoals Tessa al aanhaalde kijk je bij het kopen van kleren meestal alleen naar wat je mooi vindt en wat meevalt van prijs. Daarbinnen wordt je meestal ook overdonderd door een keuze van kleren die binnen je budget en binnen je smaak vallen, maar eigenlijk staan we nooit stil bij het ecologische aspect ervan.

Of ik er op ga letten? Ik vrees dat ik ondanks dit er niet enorm hard op zal letten. Vaak staat er niet direct op een etiket dat iets milieuvriendelijker gemaakt is en dan nog is de keuze daarbinnen beperkt (en ik ben kieskeurig). Wel denk ik dat er over het algemeen veranderingen kunnen gemaakt worden waardoor mensen zich meer bewust worden van dit probleem.

Zo zouden de winkelketens eventueel kunnen investeren in meer milieuvriendelijke items en het bovendien ook op hun etiketten zetten. Natuurlijk moet er ook wel gedacht worden aan het economische aspect want ecologisch is vaak net iets duurder. We zouden dus eigenlijk iets moeten bedenken waardoor ecologisch verantwoord geproduceerde zaken financieel aantrekkelijker worden dan zaken die niet milieuvriendelijk gemaakt worden. Uiteraard is dat niet vanzelfsprekend, maar het zou wel voordelen bieden op economisch en vooral ecologisch vlak.
Met citaat antwoorden