Enkele post bekijken
  #2  
Oud 30th April 2015, 19:26
Gertjan.s*els Gertjan.s*els is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Merksplas
Posts: 125
Het is natuurlijk een nogal vluchtige verklaring van de directeur in spe, bijgevolg vermoed ik dus ook dat er her en der nog een aantal nuanceringen door hemzelf moeten worden verschaft. Niettemin smeekt deze uitlating wel om kritiek.

Ik ben niet noodzakelijk tegen elitair onderwijs. De aanwezigheid ervan is relatief onschuldig zolang er kwalitatieve alternatieven zijn en er zich geen structurele vorm van discriminatie plaatsvindt in de maatschappij. Een stelling die weliswaar makkelijker gezegd dan gedaan is.
Dat is mijn eerder conservatieve kijk op het onderwijsstelsel. Conservatief in de zin van dat het gelijkheidsbeginsel van de Verlichting niet volijverig moet worden doorgetrokken als de kant en klare oplossing richting het utopisch onderwijsstelsel. Er is geen enkele problematiek dat in 1 oplossing vervat kan worden.

Lisa heeft wel volstrekt gelijk als ze benadrukt dat ook wij worden opgeleid om het concept van differentiatie eigen te maken, en volledig terecht. Differentiatie is echter meer een middel om om te gaan met heterogene groepen, iets wat veeleer de realiteit is in ons onderwijs. Ikzelf vraag me soms af of er ergens in het proces van differentiatie geen kwaliteit verloren gaat. Elitaire scholen zijn geneigd om eerder homogene groepen samen te stellen (of behandelen ze thans zo), waarbij leraren zich minder moet toeleggen op het gebruik van differentiatie en zich meer kunnen focussen op het einddoel. Ik heb dus geen probleem met onze huidige aanpak van onderwijs, maar ik ben wel van menig dat elitair onderwijs een verrijking kan zijn voor enkelingen in onze samenleving.

Mijn bedenkingen bij deze statement zijn echter wel de invulling van 'streng maar rechtvaardig' door Francken. Rechtvaardig lijkt me hier waanzinnig subjectief zijn ingevuld. Iedere school heeft recht op zijn eigen onderwijsvisie, maar de eigen subjectieve opvatting als zijnde 'rechtvaardig' verwoorden vind ik wel lichtjes naïef.
Ik zelf hecht eveneens belang aan het correct vervoegen van werkwoorden en gezag (al zou ik niet zo ver gaan als het werkwoord 'herstellen' te gebruiken), maar ik zou deze principes niet verkondigen als zijnde absolute rechtvaardigheid.
Als je dan toch een school wilt gaan oprichten, concretiseer het dan wat fundamenteler in plaats van deze 2 loze voorbeelden.
Met citaat antwoorden