27th April 2015, 20:03
|
Registered User
|
|
|
|
Ik sluit me volledig aan bij het initiatief van Hilde Crevits. Jongeren zouden een minicursus reanimatie en EHBO achter de rug moeten hebben wanneer ze afstuderen aan het middelbaar onderwijs.
Zelf ben ik amper in contact gekomen met de EHBO en reanimatietechnieken op school. In het middelbaar onderwijs kregen wij één keer een voormiddag les van studenten verpleegkunde. Zij legden ons een klein beetje reanimatie uit. Ikzelf heb een redderscursus gevolgd en ken de reanimatietechnieken en EHBO dus erg goed. Deze 'minicursus' die wij op onze school kregen, voldeed zeker niet aan de eisen.
Ik vind ook dat leerlingen een soort examen zouden moeten afleggen voor EHBO en reanimatie. Jongeren, maar zeker ook volwassenen, weten niet hoe ze in noodsituaties moeten handelen en dit kan hen helpen. Ik denk dat het misschien zelfs handig zou zijn om een vak in te richten voor EHBO en reanimatie. Zo kunnen mensen in nood sneller geholpen worden en zijn leerlingen (en volwassenen) minder geneigd niks te doen in een noodsituatie. Men zegt dat je beter niets doet als je er niet van af weet, maar wanneer dit wel het geval zou zijn, worden diverse dramasituaties vermeden.
|