27th April 2015, 18:48
|
Registered User
|
|
|
|
Eigen mening: Wanneer ik terugdenk aan mijn schoolcarrière besef ik dat ik helemaal niet in contact ben gekomen met reanimatie. In het middelbaar hebben wij nooit lessen gebreken over reanimatie. Wij hebben zelfs nooit EHBO-lessen gekregen. Vroeger heb ik hier nooit bij stilgestaan. Vorig jaar zag ik echter dat het een eindterm was om de middelbare school te verlaten met reanimatietechnieken. Na dit te lezen dacht ik: 'Niet geslaagd'. Ik weet niet wat ik moet doen wanneer iemand een hartaanval krijgt. Het lijkt me inderdaad zoals C*rolien zegt cruciaal om de overlevingskansen te vergroten. Net zoals haar ben ik voorstander van het idee van Hilde Crevits. Iedereen moet deze technieken beheersen. Hiervoor moet er meer aandacht geschonken worden aan de vaardigheden. Ten eerste moet EHBO uitgelegd worden op school en de leerlingen moeten de vaardigheden kunnen beoefenen. Ze moeten bv. de technieken om reanimatie toe te passen kunnen oefenen.
EHBO-lessen op school aanbieden, zou ik geen slecht idee vinden. Woensdagnamiddag leerling de kans geven het EHBO-certificaat te behalen door lessen te volgen. Wanneer dit initiatief er is, zullen meer leerlingen EHBO-lessen volgen. Natuurlijk moet hiervoor eerst het initiatief er zijn. Spijtig genoeg is dit er in vele gevallen niet.
|