Reanimeren moet verplichte schoolkost zijn
27 april 2015
Elke Vlaamse jongere moet twee uur reanimatietechnieken achter de kiezen hebben wanneer hij de middelbare school verlaat. Dat is de kern van een actieplan dat Vlaams minister van Onderwijs Hilde Crevits (CD&V) zo snel mogelijk in de praktijk wil brengen, schrijft Het Laatste Nieuws vandaag.
EHBO op school maakt nu al deel uit van de eindtermen, maar wordt in de helft van de Vlaamse scholen niet toegepast door een overvol leerprogramma en een gebrek aan trainers en expertise. Nochtans is het belang ervan ontzettend groot. Wanneer iemand getroffen wordt door een hartfalen, is het snelle optreden van omstaanders cruciaal voor zijn overlevingskansen.
Een reportage van het VRT-programma Volt maakte het onlangs nog eens pijnlijk duidelijk: slechts één Vlaming op de acht weet wat hij moet doen wanneer in zijn omgeving iemand een hartaanval krijgt. Dat is: de 112 bellen, hartmassage en mond-op-mondbeademing toepassen en bij voorkeur ook defibrilleren met een AED-toestel (Automatische Externe Defibrillator) dat al op heel veel openbare plaatsen in ons land voorhanden is.
Crevits wil nu een samenwerkingsverband tot stand brengen tussen de onderwijskoepels, het Rode en Vlaams Kruis, gemeenten en brandweerkorpsen. Bedoeling is dat alle vijfdejaars een intensieve cursus krijgen, gevolgd door een opfrismoment in het zesde jaar. De cursussen zullen gegeven worden door het Rode Kruis of door daartoe opgeleide leerkrachten.
Geen smak geld
"Een aanpassing van de eindtermen of het aanstellen van vakleerkrachten is daarvoor niet nodig", zegt Crevits. "Volgens het Rode Kruis volstaat het al dat je twee uur intensief met groepjes van vijftien derdegraadsleerlingen aan de slag gaat om ze de technieken aan te leren."
Crevits is niet van plan er een smak geld tegenaan te gooien. Voor het geven van de opleidingen rekent ze op het Rode Kruis, Het Vlaamse Kruis en de leerkrachten. "Het Rode Kruis organiseert nu al cursussen voor leerkrachten. Die kunnen hun kennis dan doorgeven aan leerlingen." En ook logistiek zijn er geen grote investeringen nodig. "Alle gemeentebesturen of brandweerkorpsen beschikken over oefenpoppen."
Bron: www.demorgen.be
Motivatie: Volgens de eindtermen zou elke leerling bij het verlaten van de middelbare school reanimatietechnieken moeten bezitten. In praktijk blijkt dit niet het geval te zijn en zou maar slechts één op acht mensen weten wat er dient te gebeuren indien iemand een hartaanval krijgt. Nochtans is dit toch wel cruciaal om zo de overlevingskansen te vergroten.
Ik moedig zeker het idee van Vlaams minister van Onderwijs Hilde Crevits toe. Als ik zelf terugdenk aan mijn middelbare schoolcarrière ben ik weinig in contact gekomen met de procedure om iemand te reanimeren. Wij kregen uitleg over EHBO door de leerlingen van het vijfde en zesde jaar verzorging, maar dit was in grote groepen. Hierdoor was er alleen de mogelijkheid dat de leerlingen dit toonden, maar we konden het helaas zelf niet uitvoeren. Op die moment stelde ik mezelf daar al vragen bij, want het heeft een niet te onderschatten belang om deze technieken goed onder de knie te hebben. Ik vind het dan ook logisch dat er meer aandacht besteed wordt aan deze vaardigheid. Ikzelf zou persoonlijk nog een stapje verder durven gaan en de leerlingen onderwerpen aan een praktische proef waarbij zij een attest kunnen ontvangen. Dit zal het belang van het goed beheersen van deze specifieke vaardigheden nog meer onderstrepen, waardoor de leerlingen het ook meer au sérieux gaan nemen. Verder vind ik het persoonlijk ook heel belangrijk en nuttig dat er ook aandacht hiervoor is in onze lerarenopleiding. Het is uiteraard te hopen dat we deze technieken nooit zullen moeten gebruiken, maar de kans is er wel. Bijgevolg mogen we dan ook het belang hiervan niet onderschatten.