Hoe digitaal geletterd ben jij?
De Digitale Week vindt dit jaar plaats van 20 tot 30 april én viert meteen ook de tiende verjaardag. Organisator en inspirator LINC vzw ontwikkelde het thema ‘feest’ waarrond lokale partners in heel Vlaanderen activiteiten opzetten. De insteek blijft daarbij wat ze was: meer mensen beter laten kennismaken met het gebruik van digitale media. Want tussen dénken dat je mee bent en het ook zijn, is er een groot verschil.
"De Digitale Week wordt op Vlaams niveau georganiseerd, de praktische invulling gebeurt lokaal" vertelt coördinator Rob Declerck. "In Gent is de Digitale Doebeurs in de Handelsbeurs op zaterdag 18 april een mooi voorbeeld: op een laagdrempelige, inspirerende manier aan de slag gaan met digitale media." Dat klopt, want bezoekers kunnen er spreken met zorgrobot Zora, een drone besturen of een Scratchworkshop volgen. Jong of oud, expert of digibeet: iedereen is welkom voor verrassende demonstraties en workshops.
"Het belang van de Digitale Week voor meer digitale inclusie is groot", stelt Rob. "We gaan er met zijn allen vlotjes vanuit dat iedereen ondertussen wel mee is in het digitale verhaal. Overheidscommunicatie of info van de Lijn of de NMBS verwijzen altijd naar een website. Maar hoe bereik je delijn.be als je niet weet hoe je op internet raakt of er geen toestel voor hebt? En ook jongeren worden vaak door het cliché getroffen ‘dat ze wel mee zijn’ en dus digital natives zijn. De knoppenkennis van de meeste jongeren is oké, maar omgaan met digitale media is vaak een ander paar mouwen."
Arbeidsmarkt
Tijdens de eerste edities van de Digitale Week werd gefocust op toegang en knoppenkennis, maar nu is mediawijsheid belangrijker geworden. Op het vlak van sociale inclusie en arbeidsmarkt heeft het begrip digitale kloof afgedaan omdat het uitgaat van één toestel en één type kennis. Maar tegenwoordig heb je smartphones, tablets en smartwatches en eigenlijk is er een ‘kloof’ voor elk van die apparaten en voor ieder stukje software erin. Hinkte je gisteren wat achterop, dan vandaag zeker. Daarom hebben we het nu liever over streven naar meer e-inclusie. Negen op de tien mensen hebben een computer, maar lopen tegelijkertijd wel achter als het aankomt op de nieuwere dingen. En uiteraard speelt dat mee op de arbeidsmarkt. Tegenwoordig heb je niet genoeg meer aan je computer. Boekhouding vereist complexe boekhoudprogramma’s. Hetzelfde geldt voor de procesbeheer in een fabriek. Basiskennis is echt wel nodig."
"De Digitale Week bereikte vorig jaar in heel Vlaanderen 21.000 deelnemers in een duizendtal activiteiten. We proberen om actief in te zetten op doelgroepen. De VDAB is altijd al een partner geweest, op wisselende manieren, maar het is niet eenvoudig om de doelgroep op de juiste te bereiken. Lokale organisaties vullen alles concreet in. Als organisatie die het niveau van geletterdheid probeert te verhogen, organiseert LINC vzw verschillende types acties. Oorspronkelijk gebeurde dat via bibliotheken en voorleesbevordering, maar nu bijvoorbeeld ook via Mediacoach, een project waarin we proberen om bibliotheekmedewerkers, jeugdmedewerkers, sociaal-cultureel volwassenenwerk en leerkrachten op te leiden in allerlei gevorderde digitale tools. We zijn ook partner van mediawijs.be, het kenniscentrum rond mediawijsheid", besluit Rob Declerck.
Bron: De Standaard, 21/04/15,
http://www.standaard.be/cnt/dmf20150421_01640583
Eigen mening: Allereerst vind ik het idee van een digitale week al zeer goed. Alleen denk ik dat er nog meer reclame mag gemaakt worden voor lessen met media. Uit mijn omgeving weet ik dat er mensen op oudere leeftijd computerles gaan volgen zijn om met hun kinderen en zelfs kleinkinderen te kunnen communiceren. Ook voor volwassenen van bijvoorbeeld 50 jaar mag dit gestimuleerd worden. In mijn directe omgeving weet ik dat zij goed kunnen werken met hun computer, maar wanneer er een tablet in huis werd gehaald was de aanpassing weer heel groot. Zo is voor ons het verkleinen en vergroten van foto's, swipen en dergelijke zeer logisch, maar voor zij die altijd met een muis hebben gewerkt is dat een groot verschil. Daarnaast is het waar dat jongeren niet mee zijn met media. Zoals men zegt is de knoppenkennis aanwezig, maar je weet niet wat er achter die knoppen zit. Ik heb een achtergrond met digital design en weet dat een simpele knop om naar de volgende pagina te gaan niet per se dat alleen hoeft te zijn. Met een beetje kennis kan je al rap terugzien wat er allemaal verzonden en verkregen wordt door alleen maar naar een website te surfen.