Enkele post bekijken
  #2  
Oud 14th October 2004, 02:42
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Als ik dat zo bekijk, dan kan je je de vraag stellen of gans die associatie-affaire met de KUL ons wel meer heeft bijgebracht dan windeieren alleen...

En je kan voor jezelf ook vergelijken van welk onderwijstype je denkt dat het het meest kost per student: secundair of hogeschool?

OK, fundamenteel wetenschappelijk onderzoek mag best wel wat investeringen vergen van de overheid, maar of het dergelijke scheeftrekking kan rechtvaardigen?? En een bib aan de unief is echt nog wel wat anders dan aan een hogeschool... Maar een verschil per student van meer dan de helft?? Bij mijn weten heb ik tijdens mijn carrière als student in het totaal zes keer beroep kunnen doen op een - vaak minimale - individuele begeleiding door een prof of een assistent: vijf keer bij mijn thesis, en 1 (één!) keer bij het bezoek van een externe lector bij mijn stagelessen... Maar ik 'vergeet' natuurlijk de didactisch geheel verantwoorde hoorcollege's (letterlijk!) voor meestal meer dan honderd man...

De laatste jaren - en vraag het vooral aan collega's die de transfer hebben gewaagd vanuit het secundair naar de hogeschool - krijgen docenten aan hogescholen steeds vaker last van het 'citroengevoel': niet dat zij constant zuur zouden rondlopen, maar wel dat zij niet meer buiten de indruk van 'uitpersing' kunnen vanwege de overheid... En ten koste van wie zal dat vooral gaan? Van de individuele student, die in de toekomst nog hooguit een paar keer stagebezoek - want dat kost natuurlijk het meest - mag verwachten van een docent - hopelijk heb je dan geen slechte dag of loopt er niets mis!

Hopelijk beginnen hogestudenten zelf ook in te zien dat de docenten stilaan werken met het '(bezuinigings)mes' op de keel... Al is het zeker niet zo dat moet geschoten worden op de pianist, te weten Minister Vandenbroucke: hij is bij mijn weten de allerenige minister die zegt waar het op aan komt: er zijn centen te weinig, dus leuke extraatjes zijn de komende twee jaar uitgesloten in het onderwijs...

Alleen hebben we het hier niet echt over 'extra's': het moet vooral de kant uitgaan van een betere spreiding van de onderwijsmiddelen. En laat onze flutonderwijsvakbond(en) vooral beseffen dat een verhoging van het vakantiegeld ons momenteel geen fluit interesseert, maar dat een visie en een beleid die de kwaliteit van het hoger onderwijs ook op langere termijn kunnen waarborgen ons aller eerste zorg is! Niet in het minst in het belang van datgene waar het ons uiteindelijk allemaal om te doen is: het (kunnen!) werken aan een degelijke opleiding zonder meer voor toekomstige leraren...

Ter verduidelijking (en wel degelijk PER leerling/student): Zie

http://www.standaard.be/Assets/Grap...ESCHOLEN.MM.pdf
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden