Enkele post bekijken
  #2  
Oud 16th April 2015, 22:15
Sofie.DeWolf Sofie.DeWolf is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 1,020
Betuttelend gedrag van ouders maakt jongeren financieel dom

Net zoals L*ndy ben ik ervan overtuigd dat het de taak is van de ouders en de leerkracht(en) om de leerlingen te helpen met het beheren van hun geld. Dit kan je, zoals L*ndy al aanhaalde, doen door middel van het organiseren van projectdagen en het integreren in de lessen. Hierbij denk ik vooral aan de lessen Economie en Wiskunde. Ook in de lessen Nederlands, Engels en Frans kan hier rond gewerkt worden door het te integreren in begrijpend lezen en spreekoefeningen. Met een beetje goede wil kan dit in elk onderwijsvak geïntegreerd worden. Het enige echte probleem is het tijdsgebrek waar elke leerkracht mee kampt.
Persoonlijk kreeg ik toen ik jonger was altijd alles wat ik wou, ik heb tot op heden nog nooit een vakantiejob uitgeoefend (enkel vrijwilligerswerk). Toch krijg ik nog steeds mijn wekelijks 'praatje' rond geldbeheer. Het is belangrijk dat opvoeders over dit onderwerp praten met kinderen en jongeren. Het aan de kant schuiven en het wegpakken van die verantwoordelijkheid leidt enkel tot onwetendheid van geldbeheer bij deze kinderen/jongeren. Deze onwetendheid zal ertoe leiden dat ze in hun latere leven veel problemen zullen ervaren op vlak van financiële situaties.
Met citaat antwoorden