11th April 2015, 21:54
|
Registered User
|
|
|
|
Stilte op het werk
De mening van N*ra kan ik wel begrijpen, maar ik denk dat dit niet werkt voor iedereen. Het hangt volgens mij af van persoon tot persoon en het beroep dat je uitoefent. Mensen die geconcentreerd een geneesmiddel ontwikkelen en/of testen hebben meer rust en stilte nodig dan mensen die in de horeca werken. Individueel zijn er ook verschillen. Stel je voor dat persoon x en persoon y op een kantoor werken. Persoon x wilt het liefst alleen en in stilte werken. Zo presteert persoon x het best en voet hij/zij zich niet ongemakkelijk. Dit voorkomt spanningen en stress bij deze persoon. Langs de andere kant heb je persoon y. Persoon y heeft nood aan een achtergrondmuziekje en zo nu en dan een overleg-momentje met een collega. Door het luisteren naar muziek wordt hij/zij gemotiveerd. Door het overleggen met een collega over zijn/haar prestaties krijgt persoon y bevestiging of wordt hij/zij bijgestuurd. Op het einde van de werkdag heeft persoon y het gevoel dat iedereen tevreden is met het geleverde werk en zal hij/zij met een gerust gemoed kunnen gaan slapen.
Stilte kan dus goed zijn voor het welzijn en de prestaties van bepaalde werknemers, maar ik zou het niet algemeen maken. Iedereen is anders en iedereen werkt optimaal onder andere omstandigheden en in andere situaties.
|