8th April 2015, 17:41
|
Registered User
|
|
|
|
Strijd tegen voedselverspilling
Mijn mening komt overeen met de mening van L*ura. Het is goed dat de Vlaamse regering eindelijk van start gaat met de strijd tegen voedselverspilling. De Belgische bevolking vindt het normaal dat winkels vol liggen met eten en maken zich er doorgaans geen zorgen over dat minderbedeelde mensen dit alles niet voor handen hebben. Het is een gewoonte om altijd teveel klaar te maken en achteraf de overschot weg te smijten. In het beste geval worden overschotten de dag erna opgegeten, maar er zijn altijd mensen die daar te fier voor zijn en het liever wegsmijten. Deze mentaliteit moet zeker veranderen als we binnen x-aantal jaren nog steeds dezelfde hoeveelheid voedsel in de winkelrekken willen zien liggen. Ook zijn er mensen die de overschotten aan de kippen, kat, hond, varken ... geven. Dit kan nog door de beugel vind ik, het voedsel heeft dan toch nog zijn nut gehad.
Het zijn niet enkel de consumenten, maar ook de producenten die schuld treffen. Denk maar aan fruit en groenten met een rare vorm, deze worden weggegooid in plaats van verkocht omdat de producenten bang zijn dat niemand ze wil kopen. Als je deze misvormde stukken fruit en groenten goedkoper aanbiedt ben ik er zeker van dat er heel veel mensen toch voor de misvormde voedingswaren zullen kiezen, zeker in deze economisch onzekere tijd. Ik zou er totaal geen probleem mee hebben om een misvormd stuk fruit te eten, zolang het een goede smaak heeft is het voor mij in orde.
Voedselverspilling is een onderwerp waar je uren non-stop over kan discussiëren. Iedereen is steeds op zoek naar een schuldige om aan te wijzen. Misschien zou iedereen beter eerst kijken naar zijn/haar eigen situatie en dan pas nadenken over het beschuldigen van iemand. Iedereen is mee verantwoordelijk voor het hoge aantal verspilde voedingsmiddelen.
|