4th April 2015, 23:35
|
Registered User
|
|
|
|
Al een hele week was ik aan het denken wat ik van de uitspraak van Bart De Wever moest vinden. Gisteravond heeft filosoof Etienne Vermeersch in de allerlaatste Reyers Laat ( ) met Bart De Wever hierover gediscussieerd. Ik kan me vinden in de uitspraken die Vermeersch over de (al dan niet) "racistische" uitspraak van Bart De Wever gedaan heeft.
Vermeersch stelt dat De Wever geen racistische uitspraak gedaan heeft. Maar in zijn hoedanigheid als burgemeester, kan dat als krenkend/vernederend overkomen. Een burgemeester heeft de positie om te verzoenen en om boven (en mijn persoonlijke mening dan) zelfs midden de mensen te staan. Zaken die De Wever zegt mogen gezegd worden, maar een burgemeester van Antwerpen hoort zo'n uitspraken niet te doen omdat hij een bepaalde groep uit zijn stad hiermee viseert. En oké, Bart De Wever mag de voorzitter zijn van de grootste partij van ons land, daar zit hem ook het probleem ... Burgemeester van Antwerpen, partijvoorzitter, misschien zelfs nog schaduwpremier ... Zulke uitspraken zijn dan ook vatbaar voor kritiek.
We mogen met deze discussie ook wel het probleem niet uit de weg gaan of onder de mat vegen: er bestaan gruwelijke vormen van racisme. En als heer De Wever daar concrete maatregelen voor voorstelt, die ik tot nogtoe nog niet gezien heb ... enkel de discussie "Ik ben geen racist" of "De Wever is racist", wat weinig oplossingen voor de dag brengt!