Enkele post bekijken
Oud 4th April 2015, 13:03
Sofie.DeWolf Sofie.DeWolf is offline
Registered User

Gezondere Vlaamse crèches aub

Net zoals Laurence ben ik van mening dat het effectief gezonder moet kunnen in crèches. Langs de andere kant denk ik eveneens dat het even belangrijk is dat de kinderen van thuis uit het goede voorbeeld aangeleerd krijgen, anders zullen ze snel de goede gewoonten uit de crèche vergeten. Ik ben volledig voorstander van het 'gezonder' maken van crèches. Er zou kunnen begonnen worden met enkel water aan te bieden in plaats van melk, chocomelk, limonade, fruitsap ... . Er is geen enkel kind dat uit zichzelf zal vragen naar water als er iets anders (lekkerder) in de aanbieding is. Als er niets anders is zullen de kinderen wel water moeten drinken. Uiteindelijk zullen ze het als een gewoonte zien en er niet meer over zeuren. Wat koeken betreft denk ik dat het in beperkte mate wel moet kunnen. Twee droge koeken per dag vind ik nog wel aanvaardbaar. Als het natuurlijk gaat om koeken met chocolade moet je wel oppassen, want chocolade is een caloriebom. Alles hangt ook af van de beweging die het kind heeft. Een kind dat veel beweegt mag meer calorierijke voeding eten dan kinderen die nagenoeg niet bewegen. Kinderen spelen van nature uit graag met elkaar. Geef hen hier dan de kans toe en prikkel hen om dit te doen. Speel mee als kinderverzorgster, dit zullen de kinderen heel leuk vinden.
Het gezonder maken van crèches is één ding, je leert de kinderen in dat geval gezonde gewoonten aan. Als het kind achteraf thuis komt en zoveel koeken en dergelijke mag benuttigen als het wil, heeft het geen effect gehad. Een evenwicht tussen beiden lijkt mij noodzakelijk.
Met citaat antwoorden